ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 06/04/2018

Espectres, bruixes i dimonis posseeixen Can Balaguer

La companyia Carlos Garrido Escènic adapta sis històries del llibre ‘Mallorca màgica’ a l’escena.

Marina P. De Cabo
2 min
LA SALA DE MÚSICA 
 Forteza, Bibiloni i Garrido davant l’impressionant orgue.

PalmaEspectres, cases de por, bruixes i bruixots, apareguts, fantasmes, conjurs, dimonis boiets, cementiris i morts vivents, entre d’altres, poblen l’imaginari mallorquí, com bé demostrà l’escriptor i periodista Carlos Garrido (Barcelona, 1950) en la seva obra Mallorca Màgica (Olañeta, 1988), que 30 anys més tard ha estat adaptada a l’escena de la mà del mateix autor. En aquesta tasca ha estat acompanyat per la capacitat interpretativa de l’actor Joan Bibiloni i l’ambientació sonora de la músic i compositora Mariona Forteza. L’espectacle es presentà divendres passat a la sala de música de Can Balaguer, amb l’inevitable protagonisme del majestuós orgue que presideix l’estança, i comptarà en el mateix espai amb dues representacions més, els dies 12 i 13 d’aquest abril.

No és aquest recull de successos sobrenaturals que conté Mallorca Màgica, l’única mostra de la seva preferència pel món tel·lúric del divulgador català, qui ja conduí esgarrifosos itineraris nocturns pel cementiri de Palma i escrigué sobre aquesta mena de fenòmens en referència a altres illes baleàriques. En aquest sentit, explica que “el gust pels fets sobrenaturals és universal. El que és important pel que fa a les tradicions no és la forma, sinó el contingut, el que hi ha darrere d’aquestes històries de fantasmes: la part fosca de la vida. En l’actualitat, amb els avenços tecnològics i el progrés de la ciència, sembla que tenim el món explicat, però no és així; la part que fuig de la racionalitat continua vigent, no ha desaparegut malgrat que no se li pari esment. Reivindicar aquesta part fosca com a individus i com a societat, esdevenir conscients de la nostra obscuritat, es fa imprescindible per mesurar i gestionar el seu contrari: la llum”. Respecte dels ambients misteriosos, confessa predilecció: “Aquests temes contenen molta potència poètica, una capacitat literària important”. Aquest híbrid entre arts escèniques, música i conferència és el projecte més jove de la petita companyia Carlos Garrido Escènic, que se centra en representacions i formats divulgatius. No en va, el periodista té dues qüestions clares: que avui dia s’ha de fer divulgació cultural i que s’ha de defensar la visió dual de la vida, la part irracional, la qual revesteix importància, malgrat que el món actual l’hagi apartat”.

La interpretació i la música

Joan Bibiloni, únic actor de l’obra, interpreta els sis personatges de les sis històries o llegendes triades. Tot i la seva dilatada experiència, se sent il·lusionat amb el seus papers, ja que no acostuma a estar tot sol al mateix nivell que el públic (la sala té un aforament de prop de 70 persones). Així mateix, destaca la senzillesa de la representació, que considera una valuosa virtut.

La música hi posa el contrapunt perquè hi aporta la part emocional, que contrasta amb la paraula alhora que la completa. Col·laboradora habitual de Garrido, Mariona Forteza ha realitzat una selecció del cançoner popular per acompanyar el text. “Suposa un luxe, un privilegi, cantar lletres d’autoria col·lectiva, llegat de tan nombroses generacions, tan arrelades a la nostra terra. Quan interpretes una cançó que no és teva, s’apodera de tu”. Posa com a exemple el personatge de Maria Enganxa i se li estarrufen els pèls, mentre un hàlit gèlid davant el qual ens estremim travessa la sala d’aquest senyorial casal del segle XVIII.

stats