L''opera prima' 'El hoyo', premi a la millor pel·lícula del Festival de Sitges

El debut de Galder Gaztelu-Urrutia és el primer film espanyol que triomfa al festival en 25 anys

El hoyo, un dels films més aplaudits d'aquesta edició de Sitges, s'ha confirmat com a gran sensació del festival conquerint el premi a la millor pel·lícula del palmarès oficial. La decisió del jurat és històrica: feia 25 anys que una pel·lícula espanyola no conqueria el festival de cinema fantàstic més important de l'Estat. En aquella ocasió va ser Justino, un asesino de la tercera edad, un premi ex aequo amb 71 fragments d'una cronologia de l'atzar. Curiosament, torna a ser una opera prima i, com aquella, sense grans noms al darrere. És també la primera pel·lícula amb producció catalana (Zentropa Spain) que guanya en la història del Festival de Sitges.

El Festival de Sitges es rendeix a la faula distòpica ‘El hoyo’

Dirigida per Galder Gaztelu-Urrutia, El hoyo és un thriller distòpic ambientat en una presó vertical excavada en el subsòl en què les cel·les se situen una sobre l’altra. Un cop al dia, una plataforma que transporta un copiós banquet s’atura uns minuts a cada nivell. Els dels pisos de dalt s'atipen; els dels nivells mitjans mengen les sobralles, i a les plantes més baixes es passa gana. Amb un entregat Ivan Massagué de protagonista, El hoyo va seduir per la seva atmosfera opressiva i diàlegs pirotècnics. A més del premi a la millor pel·lícula, també s'endú el de millors efectes especials, el premi Citizen Kane a la millor opera prima i el premi del públic. L'aposta del festival programant cinc debuts espanyols en la competició oficial, doncs, s'ha vist validada pel triomf absolut d' El hoyo, que apunta un cert relleu en el cinema de gènere espanyol.

L'èxit brasiler de 'Bacurau'

L'altre gran triomfador del palmarès és la brasilera Bacurau, una potent al·legoria sobre la situació política del país sud-americà a mig camí entre el western salvatge i el thriller futurista. Els seus directors, Kleber Mendonça Filho i Juliano Dornelles, han guanyat el premi a la millor direcció, i el film també s'ha endut el premi de la crítica i el premi a la millor pel·lícula del jurat Carnet Jove. Un altre dels films reconeguts ha sigut Adoration, de Fabrice du Weltz, premi especial del jurat, millor fotografia i Méliès de plata a la millor pel·lícula europea de cinema fantàstic. El palmarès oficial el completen Miles Robbins (millor actor per Daniel isn't real), Imogen Poots (millor actriu per Vivarium), Judy & Punch (millor guió) i J'ai perdu mon corps (millor música).

‘Bacurau’, un ‘western’ futurista a la brasilera

Segons el festival, l'edició del festival que acaba demà registrarà un total aproximat de 65.000 entrades venudes, un retrocés respecte a les 67.884 del 2018 i les 67.198 del 2017. Tanmateix, els responsables del festival subratllen que és "el tercer millor resultat de la història" i que són les xifres que s'esperaven.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF