Cinema

Dovlàtov, un escriptor enfront de la piconadora estatal soviètica

Crítica de la peculiar aproximació cinematogràfica a l'autor de 'La maleta'

Direcció: Alexey German Jr. Guió: Alexey German Jr. i Yulia Tupikina. 126 min. Rússia, Polònia i Sèrbia. Amb Milan Marić, Artur Beschastny, Danila Kozlovsky i Helena Sujecka.

Lluny d'abraçar la biografia completa de l'autor de 'La maleta' i 'El compromís', la pel·lícula d'Aleksei German Jr. es desenvolupa al llarg d'uns dies de l'any 1971 durant la celebració de l'aniversari de la Revolució d'Octubre, quan Serguei Dovlàtov sobreviu com a escriptor a Leningrad, a sou del diari oficial d'una fàbrica, mentre intenta refer uns malmesos lligams familiars buscant una nina d'importació per regalar a la seva filla.

La concepció del cinema de German Jr, més atmosfèrica i psicològica que narrativa i realista, recorda Federico Fellini en el vaivé del protagonista entre la realitat i el somni, i fa pensar en Theo Angelópulos per la manera com situa el temps històric en una dimensió boirosa on s'entrelluquen les futures ruïnes de grans projectes utòpics a mig construir. El film dibuixa una Unió Soviètica que converteix els autors clàssics com Dostoievski i Tolstoi en figures grotesques de funcions teatrals commemoratives i obliga els joves literats a adaptar-se a la retòrica institucional per guanyar-se la vida. Al llarg d'aquests dies en què es mou pels ambients artístics de la ciutat amb el seu molt bon amic Joseph Brodsy i altres dissidents, Dovlàtov presencia renúncies, repressions i caigudes, i acumula prou desfici per plantejar-se exiliar-se d'un país on la ingerència estatal arriba al punt que Leonid Bréjnev se li apareix als somnis.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF