Publicitat
Publicitat

Diana Krall obre el Festival de Jazz de Barcelona

La programació de la 49a edició inclou un centenar de concerts fins al 15 de desembre

El Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona està creant una sèrie de tradicions, com ara la presència de Chucho Valdés, donar carta blanca a algun músic o, més recentment, incloure l’antic festival DeCajón! dins de la programació. En aquest sentit, també es pot considerar una tradició que Diana Krall inauguri el festival. La pianista i cantant canadenca va obrir oficialment l’edició del 2015, i avui hi torna per fer el mateix, i al mateix lloc: l’Auditori del Fòrum, i amb entrades que van dels 40 als 100 euros.

Fa dos anys Krall estava immersa en la gira del disc Wallflower, un recull de peces de Bob Dylan, Eagles i Elton John, entre d’altres, adaptades al jazz de formes amables que ha caracteritzat la seva carrera. Tanmateix, en aquell concert va passar de puntetes pel repertori del disc. Ara Krall té un nou treball, Turn up the quiet (2017), que aplega interpretacions d’algunes de les pàgines més glorioses del cançoner nord-americà, com ara Night and day de Cole Porter, Dream de Johnny Mercer i Blue skies d’Irving Berlin. És a dir, material que Krall domina perfectament i que en aquest cas sí que sovinteja en els concerts que està fent últimament. Per exemple, en l’actuació de diumenge passat a Ginebra va incloure cinc cançons de Turn up the quiet, a mésd’altres peces habituals de la seva carrera com les versions d’ A case of you (Joni Mitchell), Temptation (Tom Waits) o l’estàndard Fly me to the moon.

Tot i que la 49a edició del Festival de Jazz de Barcelona va tenir una preinauguració el 24 de juliol amb l’actuació del fabulós saxofonista Kamasi Washington, és Diana Krall qui obre una programació que s’allargarà fins al 15 de desembre i que inclou un centenar de concerts escampats per diferents espais: l’Auditori del Fòrum, el Palau de la Música, L’Auditori, el Conservatori del Liceu, el Harlem Jazz Club, el restaurant Monvínic, l’Hotel Palace, el Gran Hotel Havana, el Casino de Barcelona, les sala Barts, Apolo, Razzmatazz i Luz de Gas i el Teatre-Auditori de Sant Cugat. Tot plegat amb un pressupost que s’acosta al milió d’euros.

De Nova Orleans a Cuba

Segons el director artístic del festival, Joan Anton Cararach, la programació, que “obre la porta a moltes aventures”, és “pantagruèlica, amb ofertes de tota mena, des dels clubs més petits fins als grans auditoris”, i amb propostes “exquisides”. Ja fa anys que el festival barceloní aixopluga estils no adscrits al jazz, tot i que són les aromes jazzístiques les que dominen el cartell. En aquest sentit, destaquen clàssics moderns com Trombone Shorty, Chucho Valdés, Chick Corea, Maceo Parker, The Bad Plus i Avishai Cohen, i representants de generacions més joves com la vocalista cubana Daymé Arocena, el bateria nord-americà Chris Dave, el teclista novaiorquès Cory Henry i el pianista israelià Shai Maestro.

Trombone Shorty passarà el 9 de desembre per la Sala Razzmatazz per oficiar una cerimònia d’homenatge a Nova Orleans a propòsit del disc Parking lot symphony (2017), un treball que combina la sofisticació amb l’energia de la música cuinada als carrers. Chick Corea, que ha tocat en tota mena de formats al festival, aquesta vegada es presenta amb una banda en què comparteix lideratge amb Steve Gadd, bateria de Return To Forever a mitjans dels 70. El seu concert serà el 9 de novembre al Palau de la Música. Un altre habitual dels escenaris barcelonins és el saxofonista Maceo Parker, que el 2 de desembre a la sala Barts impartirà una de les seves lliçons de funk i jazz.

Un al·licient extra té el concert de The Bad Plus. El trio nord-americà, un dels grans renovadors del jazz dels últims quinze anys, farà el 28 de novembre al Conservatori del Liceu una de les últimes actuacions amb la formació original, perquè a partir del 2018 el pianista Ethan Iverson serà substituït per Orrin Evans. També entra en la categoria de concerts especials el de dues llegendes cubanes, Chucho Valdés i Gonzalo Rubalcaba, dos pianistes que el 19 de novembre compartiran l’escenari del Teatre-Auditori de Sant Cugat per homenatjar Thelonious Monk en el centenari del seu naixement.

Homenatge a David Bowie

La part menys estrictament jazzística del festival, i a banda del flamenc que articula el cicle DeCajón! -amb noms com Duquende, Estrella Morente, Diego el Cigala i Rocío Márquez i Tomatito amb José Mercé-, inclou artistes tan diversos com la mexicana Lila Downs, la nord-americana Julia Holter, el grup espanyol León Benavente i els britànics James Rhodes (omnipresent en els festivals catalans) i The Waterboys. Però sens dubte una de les sortides de guió més atractives és l’homenatge a David Bowie que protagonitzaran dos dels seus col·laboradors: el productor Tony Visconti, que va acompanyar Bowie al llarg de tota la seva carerra, i Mick Woody Woodmansey, bateria dels Spiders from Mars. Visconti i Woodmansey estaran al capdavant de Holy Holy, una banda creada precisament per interpretar cançons del Duc Blanc, i que el 3 de novembre, a la sala Barts, tindrà com a vocalista Glenn Gregory, el cantant de Heaven 17.

Tres noms especials de la programació

Marco Mezquida

El pianista menorquí Marco Mezquida protagonitza el retrat d’artista del Festival de Jazz de Barcelona. Farà cinc concerts: un acompanyant Albert Cirera; un altre amb MAP, el projecte que comparteix amb Ernesto Aurignac i Ramon Prats; un tercer amb Chicuelo; un rellegint Ravel amb Martín Meléndez i Aleix Tobías, i l’últim, un recital de piano sol.

Rocío Márquez

En el cicle DeCajón!, integrat en el Festival de Jazz, destaca la presència de la cantaora de Huelva Rocío Marquéz, que passarà per la sala Barts per presentar el seu últim projecte, Firmamento. Es tracta d’una atrevida i ambiciosa aventura de flamenc amb el pianista Daniel Borrego Marente, el saxofonista Juan Jiménez i el percussionista Antonio Moreno.

Barbara Hendricks

La soprano nord-americana torna al festival amb The road to freedom, el programa de gòspel, blues i espirituals negres que va presentar l’any passat a Sant Cugat. Acompanyada del pianista Matthias Algotsson i del guitarrista Ulf Englund, Barbara Hendricks posarà veu a un repertori que és una crida a la lluita pels drets civils, tan necessària avui.

Els llibres que ens fan grans