Cultura 16/04/2011

Dënver porta a Barcelona la nova onada xilena

Marta Salicrú
2 min
Milton Mahan i Mariana Montenegro es van alternar als micròfons d'una sala Monasterio amb les entrades exhaurides .

El duo xilè Dënver, una de les últimes sensacions de l'escena pop independent hispanoamericana, va atraure l'atenció d'alguns mitjans arran de la seva retenció la setmana passada a l'aeroport madrileny de Barajas, primera parada d'una gira espanyola que dijous els va portar a Barcelona. Milton Mahan i Mariana Montenegro van haver de passar una nit a la sala de no admesos de l'aeroport perquè el personal de Barajas va considerar que els Dënver no venien a desenvolupar una activitat cultural o de promoció, que era el que els permetien els documents que portaven, sinó una activitat econòmica. Esclar, com denunciava el responsable de la Federación de Universos Pop, el segell que edita a Espanya el seu segon disc, Música, gramática, gimnasia (2010), els Dënver no són Lady Gaga, i quan un grup independent fa una gira internacional, amb prou feines pot cobrir despeses: el caixet que cobren i els aforaments per als quals toquen no els permeten enriquir-se, per molt que Dënver exhaurís les entrades per al seu debut a Barcelona, a la minúscula i subterrània sala Monasterio. Finalment, gràcies al sentit comú i a la mediació de l'ambaixada xilena a Espanya, els Dënver van poder entrar a l'estat per presentar el seu últim treball a Madrid, Pamplona, Múrcia, Barcelona i Sevilla.

Hi havia força expectació per sentir Dënver en directe. Música, gramática, gimnasia ha tingut força repercussió a la blogosfera afí a la música independent i ha conquerit els amants del pop electrònic i del pop de cambra, que el segon treball del duo combina en cançons especialment inspirades: un mínim de mitja dotzena dels onze temes que formen el disc fan diana. A més, Dënver forma part de l'anomenada new wave xilena que encapçala Javiera Mena, amb qui el duo comparteix productor i de qui el pròxim Primavera Sound es farà ressò.

El format del concert, però, de "duo electropop", segons el mateix Milton Mahan, ja augurava que l'estrena de Dënver no podria estar a l'altura del disc. Cançons com el primer senzill, Lo que quieras , que compta amb arranjaments de corda, no podien lluir gaire només amb Mahan a la guitarra i Montenegro als teclats, tots dos alternant-se al micròfon i sobre bases pregravades. Però el petit fenomen fan que ha generat el disc va predisposar el públic a gaudir del concert tot i les limitacions, i els hits ballables Los adolescentes i Olas gigantes van fer moure la Monasterio, i el públic va cantar amb el duo Los bikers i Diane Keaton . Dënver va tancar el concert amb De explosiones y delitos , la bonus track de l'edició espanyola de Música, gramática, gimnasia , i van tocar també un parell de cançons del seu debut, Totoral (2008).

Va obrir Miquel Vilella, que va defensar el seu projecte The Mighty Fools i les cançons del seu àlbum, You're so good to me (2011), només amb veu, guitarra i entusiasme. Cal seguir-lo.

stats