Cultura 20/08/2015

10 consells experts per fer millors fotografies

Quatre fotògrafs professionals expliquen els seus secrets: tot el que cal tenir en compte abans de disparar

Berta Vilanova
6 min
01. Una imatge del Marroc.

Barcelona“Quan em demanen algun consell de fotografia no parlo mai de tècnica, això ho deixo a internet, que està ple de manuals -afirma Tino Soriano, fotògraf freelance, entre d’altres, per a National Geographic-. Prefereixo parlar de la mirada i l’actitud davant del que fotografiem”. Així que, fotògrafs aficionats: hi ha possibilitats de triomfar al marge del preu de la càmera i de la llargada de l’objectiu. Alguns trucs dels experts poden ajudar els amants de la fotografia a aconseguir imatges excepcionals. Dels consells de Soriano i tres professionals més -David Ruano, fotògraf d’escena referent del teatre català; Ferran Forné, fotoperiodista de l’ARA, i Carles Costa, professor a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya-, en sorgeix aquest manual imprescindible abans de disparar.

1. Saber què vols explicar

“Una foto ha de voler dir alguna cosa, no només mostrar una imatge”

“¿Quin sentit té fer una foto del Taj Mahal, de la Torre de Pisa o de la Sagrada Família? Hi ha milers de fotos d’aquests llocs -diu Soriano-. La gràcia no és mostrar com és alguna cosa. Això tenia sentit quan es van començar a fer fotos. Ara, al segle XXI, hi hem d’afegir una mirada particular”. L’important, segons el fotògraf, és l’opinió que tenim sobre el que veiem: “Una foto ha de voler explicar una història, no només mostrar una imatge visual, perquè aleshores no té valor. Ha de mostrar el que tu sents respecte al que veus”. El més important abans de disparar és, doncs, saber per què volem fer aquella foto. “És el primer pas -afirma Ruano-. Només sabent el que vols podràs improvisar i aconseguir plasmar el que tens al cap”.

2. Menys fotos però millors

“Si fas moltes fotos, la majoria no serveixen per a res”

“Val més apuntar i assegurar el tret que no anar disparant amb impulsivitat”, opina Forné, i desmenteix el tòpic que s’han de tirar moltes fotos perquè alguna et surti bé. Només hi ha una excepció: quan és un encàrrec. “Aleshores és millor fer-ne 50, ja que hi ha més possibilitats que una quedi quadrada”. El millor truc, segons Soriano, és imaginar-nos que tenim al davant un paper en blanc, i que serà únic. “Si fem qualsevol cosa sense pensar el que volem, allò no transmetrà res. Si fem moltes fotos, la majoria no serviran per a res -explica-, no tindran cap emoció, seran fotos sense ànima. En canvi, si en fem poques però ben pensades, seran especials”.

3. Tenir paciència

“Si faig una bona foto al dia ja estic content”

“Abans de disparar t’has de preguntar: ¿aquesta foto la podria fer qualsevol persona? Si la resposta és sí, canvia de lloc, mou-te, busca una altra perspectiva”, diu Soriano. Es requereix paciència en el sentit que s’ha de pensar, provar i en molts casos també esperar. “Si et quedes amb la primera impressió, faràs el que fa tothom. Has de deixar passar temps fins que la realitat supera les expectatives i et regala una situació original. Els que treballem a National Geographic, si fem una bona foto al dia, ja estem contents”. Les presses no són bones companyes de la fotografia, tampoc per a Carles Costa. “L’espai ens ajuda a escollir l’enquadrament i després cal esperar, com els pescadors, que totes les variables del seu interior s’ubiquin en la millor de les formes”. També David Ruano considera que, abans de disparar, cal pensar “per aconseguir un resultat original”. “Potser has de tornar al lloc més tard o esperar que hi hagi una llum millor”, afegeix.

4. Empatia en els retrats

“Cal establir contacte amb la persona que fotografies”

“Hi ha gent que fa fotos de persones com si fossin una pedra o un gerro -diu Soriano-. Hi ha qui va amb la càmera per davant de l’empatia”. Tenir tacte, respecte i sobretot establir contacte amb la persona que vols fotografiar és fonamental. “Si no, és impossible fer una bona foto. L’objectiu no ha de ser que els altres et posin like, sinó que aquella imatge plasmi un record inoblidable, un moment irrepetible”, explica Soriano. Encara que es tracti d’una fotografia en què la persona ja està disposada a fer-se fotos com en els books, també és important. Ruano, que treballa sovint amb patums teatrals, diu que, “si hi ha bon rotllo, li pots demanar el que sigui, tant si el que vols és que quedi natural, perquè estarà més tranquil·la, com si vols fer una foto concreta, que surti enfadada o seriosa, perquè l’hi podràs demanar”.

5. Qualsevol càmera serveix

“No per anar amb una bona càmera que pesi sortiran bones fotos”

Encara que d’entrada pugui sobtar, la qualitat de la càmera és el menys important per aconseguir una bona foto. “Un telèfon serveix”, assegura Forné, que opina que la mirada de cadascú és el que acaba sent decisiu a l’hora de disparar. “Hi ha gent que porta molts quilos a sobre perquè això els fa sentir més professionals. Però no per anar amb una bona càmera que pesi sortiran bones fotos”, explica Ruano, que considera que tot és qüestió de gust i de composició. “Jo sempre utilitzo càmeres senzilles”, confirma Soriano. “Ara, per exemple, faig servir una Olympus petita. Quasi de joguina. Al final, només és un instrument. Les fotos es fan a través del cor i la mirada”.

6. Ni filtres, ni retocs

“Si la foto s’ha de maquillar massa és que no està ben feta”

“Quan disparo, la foto ja està feta. Després només ajusto l’histograma -explica Soriano-. Si la foto s’ha de maquillar massa és que no està ben feta. És millor dedicar temps a aprendre a fer fotos que a retocar perquè així t’assegures que tens una bona primera matèria”. També Forné és partidari de retocar el mínim. “Jo retoco el mateix que quan estàvem al laboratori i fèiem fotos analògiques”, explica. Per evitar el Photoshop cal fer una bona preparació prèvia. “A vegades m’estic un dia pensant com faré les fotos i preparant-les. Si hi ha aquesta dedicació, després no són necessaris els retocs. No hi estic en contra, però no en faig servir”, explica Ruano.

7. Alerta amb el blanc i negre

“S’ha de fer servir amb un objectiu concret, no només per estètica”

“Abans de fer una foto ja has de saber si serà en color o en blanc i negre, segons el que vulguis comunicar -diu Ruano-. No s’ha de fer servir com a solució per intentar millorar una foto o només per pura estètica. Ha de ser amb un objectiu”. El fotògraf explica que l’utilitza en ambients “bruts”: “Un lloc d’assaig, per exemple, on hi ha moltes coses. El blanc i negre ho iguala tot i en treu l’essència”. És una manera d’eliminar distraccions. “Quan els colors són massa llampants i amaguen el que és important en la fotografia”, diu Forné. “Això que el blanc i negre et fa semblar un bon fotògraf no és veritat”, sentencia.

8. Ser curiós i explorar

“No podem deixar de fer una foto perquè no tinguem prou tècnica”

“Un error comú és estar concentrat en alguna cosa que volem fotografiar i no percebre el que passa al nostre voltant -diu Forné-. Sovint ens perdem el més interessant. S’ha d’estar a l’aguait, anar amb l’antena posada. La vida et brinda escenes que són dignes de pel·lícula”. Un altre error, segons el fotògraf, és deixar de fer una foto perquè no tenim prou tècnica. “Cal provar, investigar i explorar, posar la càmera on faci falta, en una paperera, en una roca... Què passa si vaig contra les normes?”, es pregunta Forné. No cal anar a un lloc exòtic de viatge per fer una bona foto. “Un repte és fer bones imatges del que és quotidià, dels detalls, dels petits instants. Això té més valor”, diu Costa.

9. Sortir quan el sol està baix

“Si la llum està massa alta provoca ombres a la cara”

Tots els professionals coincideixen en el fet que les millors hores per fer fotos són la sortida del sol i al capvespre, quan està marxant. “S’ha d’aprofitar quan està baix perquè és a la nostra altura. Quan és molt amunt provoca ombres a la cara i que es tanquin els ulls”, diu Costa. Quan el sol és a prop de l’horitzó, és el moment de disparar, segons Soriano: “Els volums es veuran molt millor”. Els fotògrafs també coincideixen a dir que els colors càlids queden millor que els freds: “Per fer una foto de colors freds, la faig en blanc i negre”, diu Forné.

10. Divertir-se

“Els millors fotògrafs són els que han après de manera autodidacta”

“Fotografiar és passió, és plaer. Cal gaudir”, diu Costa. Fer fotos per passar-ho bé és el requisit sine qua non per aconseguir la foto esperada. “No ha de ser mai per obligació o només per tenir el record -diu Forné-, els millors fotògrafs són els que han après a fer fotos de manera autodidacta, perquè gaudeixen del procés. Arriscar-se i equivocar-se és bàsic per fer fotos cada vegada millors”.

stats