La 'Carmen' més contemporània obre diumenge la 34a temporada d'òpera del Principal

El teatre acull quatre funcions de l'obra, amb la mezzosoprano italiana Annalisa Stroppa en el paper de Carmen

Gairebé una dècada després de la seva darrera representació al Principal,  Carmen, de Bizet, torna al teatre públic i obre, així, la 34a Temporada d'Òpera. Es tracta d'una producció del Gran Teatre del Liceu de Barcelona amb Calixto Bieito com a director d'escena i Manuel Coves com a director musical. L'obra es va estrenar originalment a l'Opéra Comique de París el 3 de març de 1875, i la producció de Bieito fa més de 20 anys que roda pel món.

Carmen es basa en la novel·la de Mérimee, en què l'autor juga amb els tòpics que es tenen de la cultura espanyola i, sobretot, d'Andalusia i els gitanos. I l'adaptació de Bieito ha volgut traslladar això a un altre indret espanyol, en un context ben particular: Ceuta i Melilla. "Allà on la gent intenta sobreviure. On el fet de ser europeu o nord-africà és una loteria i sorgeix la pregunta de com travessar la frontera per cercar una altra vida i llibertat", ha explicat Yves Lenoir, director d'escena encarregat de la reposició del muntatge, en la roda de premsa de presentació que ha acollit el vestíbul del teatre aquest dimecres. "Pot sonar oportunista plantejar aquesta idea ara, però aquesta va ser la idea general de Calixto, ha tancat.

La complexitat de Carmen

La intèrpret italiana Annalisa Stroppa és l'encarregada d'interpretar el paper de Carmen, un viatge que és per a ella totalment nou, perquè és la primera vegada que és a Palma i que interpreta aquest paper –ja havia fet de Carmen però en altres produccions. D'aquesta producció, n'ha destacat que "s'hi accentua la modernitat de la història i del seu caràcter". "M'encanta aquest paper perquè ho té tot, i em permet externalitzar coses que tenc dins i que en la vida normal, per les normes de comportament, no puc treure fora", ha confessat.

La  Carmen de Bieito "té tots els colors", assegura Stroppa. En aquest sentit, la intèrpret ha indicat que, en la representació, pots veure la innocència de quan era nina i tenia una vida més simple, com també la seva força, pors, fragilitats i seducció. Però adverteix: "Carmen no és prostituta; aquesta és una visió molt simplista del personatge. Carmen sedueix els homes però no de manera vulgar, i ho fa com a manera de sobreviure".

També hi era Germán Olvera, que ha destacat que l'obra serveixi com un "mirall de la societat que va al teatre" perquè pugui reflexionar sobre temes com "l'home lligat al seu destí i al seu treball", les dones que "volen caminar pel carrer amb faldes curtes i estar tranquil·les" i altres qüestions contemporànies com les fronteres i o el narcotràfic.

Per la seva banda, el director musical, Manuel Coves, ha elogiat l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears (OSIB) per la seva predisposició i ha assegurat que "està en un moment esplèndid". Coves ha avançat que es farà una versió molt similar a la tradicional, però amb alguns petits talls modificats. "Els cantants tenen el personatge perfecte per a ells", ha conclòs.

Llibertat sexual

El director del Principal, Josep Ramon Cerdà, ha destacat també l'actualitat de  Carmen: "És una història de violència de gènere, en un context en què la dona vol exercir la seva llibertat sexual", ha assenyalat, tot recordant els dos assassinats per violència masclista que es varen fer públics aquest dimecres. D'altra banda, la consellera insular de Cultura, Bel Busquets, ha remarcat la participació del talent illenc amb la presència de sis solistes mallorquins en el muntatge.

El Principal acull quatre funcions de Carmen aquest març: diumenge 1, dimecres 4, divendres 6 i diumenge 8. A més, en el marc del programa Principal Plus! s'organitzaran dos col·loquis: dilluns 2, l'associació HomesTransitant proposarà parlar Sobre la masculinitat, des de la mirada de Prosper Mérimée a  Carmen, i dimecres hi haurà el col·loqui sobre aquest muntatge de Calixto Bieito amb el director de la reposició, Yves Lenoir, i el crític Josep A. Mendiola.

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF