Publicitat
Publicitat

Còmic

Carles Santamaria aposta per un museu del còmic inspirat en "la qualitat del Picasso i la interactivitat del museu del Barça"

El Centre de les Arts del Còmic i la Il·lustració podria obrir portes en "tres o quatre anys"

El secretari general de FICÒMIC i director del Saló internacional del Còmic de Barcelona i del Saló del Manga de Barcelona, Carles Santamaria, aposta perquè el Centre de les Arts del Còmic i la Il·lustració (CACI) s'inspiri en "la qualitat i l'obra del Museu Picasso i la interactivitat i experiència que genera el museu del Barça". En una entrevista a l'ACN, ha recalcat que el Centre de les Arts hauria de sintetitzar aquests dos models. Santamaria creu que el Centre podria ser una realitat i obrir les portes en tres o quatre anys. Aquest seria, ha dit, "un calendari desitjable i realitzable".

El departament de Cultura, la regidoria de Cultura l'Ajuntament de Badalona, l'Associació Professional d'Il·lustradors de Catalunya (APIC) i la Federació d'Institucions Professionals del Còmic (FICÒMIC) van acordar recentment iniciar les tasques per constituir la col·lecció del còmic i la il·lustració, la qual cosa serà la base patrimonial del projecte del CACI. El grup que confeccionarà el fons es constituirà al setembre i treballarà en l'elaboració de la col·lecció, que comptarà amb fons d'institucions públiques i altres de titularitat privada, a més de les aportacions de col·leccionistes i autors.

Santamaria ha destacat que aquest acord significa "reprendre un projecte que havia quedat aturat fa dos anys". Ha assegurat que a partir d'ara es començarà a treballar per crear aquest fons a partir d'aquesta comissió. S'haurà d'estudiar com "es crea, de quines institucions es poden cedir originals i obres i com s'articula la participació de col·leccionistes, editors i autors".

Un fons amb obra clàssica i contemporània

Segons Santamaria, el més important "és tenir els criteris generals molts clars". "No ha de ser només un fons amb obra clàssica, sinó també contemporània", ha dit. Ha apostat per "un fons que permeti al visitant entendre l'evolució del còmic i la il·lustració des dels orígens fins ara a través de les principals obres de tota mena de gèneres i procedències". Ha ressaltat la importància de crear un fons on es puguin dipositar i catalogar les obres cedides. També ha indicat que "s'ha de crear l'entitat jurídica que ha de crear el centre" i que podria ser una fundació amb la participació d'institucions públiques i empreses privades i associacions.

Santamaria ha remarcat que un dels vessants del Centre serà "expositiu i museístic amb una exposició permanent i després amb exposicions temporals junt amb un seguit d'activitats pedagògiques i interactives". Santamaria ha afirmat que el gran objectiu del centre és que "els aficionats se sentin recompensats i vegin que és un centre que homenatja el còmic i la il·lustració". Així mateix, ha destacat que també és important que serveixi per crear nous lectors i per convertir-se en "un espai de trobada dels creadors, ja siguin autors i dibuixants i relacionats amb la creació audiovisual".

Voluntat política

Santamaria ha reconegut que havien mostrat el seu "desencís" pel fet que la Generalitat no prengués la iniciativa després que l'Ajuntament de Badalona complís part de l'acord en fer les obres de remodelació de l'edifici on s'ubicarà el museu. "Hem vist que hi ha voluntat política de veritat de tirar això endavant i la Generalitat creu que el còmic i la il·lustració són dues manifestacions artístiques de primer ordre amb una gran transcendència en el món de la creació i de l'empresa, i amb una gran projecció internacional". Santamaria ha assenyalat que "era absurd mantenir un projecte a mig fer". En aquest context, ha manifestat que "l'aspiració de tothom és que el CACI sigui un centre sostenible i s'autofinanci amb els recursos propis i que no es creï un forat ni tampoc dèficit". Ha destacat, per exemple, que el centre ha de ser visitat per molta gent i ha indicat que espera uns 250.000 visitants anuals.

Generar 'bestsellers' i exportar-los

Sobre la situació dels professionals del còmic, Santamaria ha explicat que és "complexa". Ha destacat que ja que el mercat interior és limitat, molts professionals han decidit treballar pels mercats exteriors, sobretot, als Estats Units i França. "Hi ha 'bestsellers' d'autors d'aquí explotats per editorials europees i fóra bo que els editors d'aquí fossin capaços de crear els seus 'bestsellers' i exportar-los a l'exterior". Santamaria creu que aquest és un "dels reptes importants que tenen editors i autors", ha dit Santamaria. Així mateix, ha recalcat que les administracions són "conscients que el país és referent internacional històric i ara ho és més que mai, perquè hi ha dotzenes d'autors catalans que triomfen als mercats exteriors".

Els llibres que ens fan grans

Etiquetes