ART
Cultura 05/05/2011

CaixaForum aterra a Girona

La Caixa obrirà demà un nou CaixaForum a Girona, i ho farà a l'antiga seu cultural de la fusionada Caixa de Girona, a la Fontana d'Or. L'inaugurarà una exposició inèdita de pintura de finals del XIX.

Narcís Presas
2 min
La novel·la de Narcís Oller La febre d'or  serveix de fil conductor de l'exposició inèdita de pintors catalans de finals del segle XIX que obre el CaixaForum a la Fontana d'Or.

Girona.El CaixaForum Girona obrirà demà les portes i equipararà així la capital gironina amb la resta de capitals catalanes i ciutats com Madrid i Palma, que ja compten amb aquesta infraestructura cultural de primer nivell. El CaixaForum Girona s'ha instal·lat a l'històric edifici de la Fontana d'Or i estrenarà la programació amb l'exposició La febre d'or. Escenes de la nova burgesia , una mostra inèdita d'obres d'artistes catalans de finals del segle XIX que il·lustra l'ascens econòmic i social de la burgesia industrial catalana de l'època, amb la novel·la de Narcís Oller La febre d'or com a fil conductor.

El CaixaForum agafa el relleu de l'antic Centre Cultural Fontana d'Or, la joia de la corona de la desapareguda Caixa de Girona. Per omplir el seu buit, la intenció de La Caixa és organitzar-hi mostres inèdites com la que demà s'inaugurarà i també les exposicions rotatòries que circulen pels CaixaForums, seran "exposicions de qualitat i a la vegada comprensibles, pensades per al gran públic", va dir el director de l'àrea de cultura de La Caixa, Ignasi Miró. El programa paral·lel del centre -tallers, activitats i projectes educatius- s'iniciarà de cara al curs que ve i les activitats familiars i els concerts es programaran a l'EspaiCaixa, un nou centre que l'entitat financera obrirà al juny a les instal·lacions de la plaça Poeta Marquina.

L'exposició inaugural

La febre d'or. Escenes de la nova burgesia retrata l'evolució de la nova elit de l'època i el seu posterior declivi moral, representats a través de les pintures dels artistes més rellevants del moment. En una primera part, anomenada La pujada , trobem obres que il·lustren la dolce vita dels nou-rics del moment, entregats a la cultura del luxe i de l'oci, i en una segona part, que porta per títol L'estimbada , la seva posterior pèrdua de valors segons l'òptica moralista de Narcís Oller.

La burgesia industrial de finals del segle XIX va farcir els seus anys daurats de mostres d'opulència que el gran cronista de l'època Narcís Oller va relatar a la novel·la La febre d'or , i que també grans mestres del Realisme i el Modernisme com Masriera, Casas, Miralles, Ribera, Mestres i Cusachs van plasmar a les seves obres. Les regates, els balls de disfresses, l'hipòdrom i el Liceu van esdevenir alguns dels llocs més freqüentats per una burgesia que es va fer pintar pels artistes més destacats del moment com una manera de refermar el seu èxit social. La devoció per l'art de la classe dirigent de finals del segle XIX ha deixat com a llegat un compendi artístic que es podrà observar del 6 de maig al 15 d'agost al CaixaForum.

Tant Ignasi Miró com el comissari Miquel Àngel Codes van destacar que l'exposició convida a reflexionar i fa aflorar les semblances entre els excessos d'aquella època i els que en l'actualitat ens han portat a una severa crisi econòmica. Passat i present de la mà: estirar més el braç que la màniga i les contradiccions morals són comunes de totes les èpoques.

stats