El jutjat de Barbastre ordena al Museu de Lleida que retorni 111 obres de parròquies aragoneses

La sentència s'ha fet pública coincidint amb el segon aniversari de l'entrada d'una comitiva judicial per emportar-se 44 obres de Sixena del Museu de Lleida

La data de l'11 de desembre té un fort valor simbòlic en els litigis patrimonials entre Catalunya i l'Aragó: aquest dimecres es compleix el segon aniversari de l'entrada d'una comitiva judicial al Museu de Lleida per emportar-se 44 peces del monestir de Sixena conservades al museu, i també aquest dimecres, 11 de desembre, s'ha fet públic que el jutjat de primera instància número 1 de Barbastre (Osca) ha resolt a favor de l'Aragó en la reclamació de 111 peces de 43 parròquies aragoneses conservades al mateix museu, per la qual cosa el centre les hauria de retornar de manera immediata.  De les 111 peces, el Museu de Lleida n'exposa una vintena, entre les quals destaquen el frontal de Tresserra, un retaule de la parròquia de Vilanova de Sixena, una arqueta de pastillatge catalana i un frontal d’altar romànic esculpit, aquests dos últims provinents de la parròquia de Buira. 

Segons informa l'agència Efe, la sentència desestima íntegrament els arguments plantejats tant pel bisbat de Lleida com pel consorci de la institució museística i conclou que els béns són propietat aragonesa i que han de tornar a l'Aragó. El president de l'Aragó, Javier Lambán, ha mostrat la seva alegria per la sentència i i demana que la devolució sigui immediata i sense ingerències de la política catalana. També confia que demanarà l'execució provisional de la sentència si la part catalana presenta un recurs per "no deixar cap mena d'escletxa perquè s'endarrereixi" la devolució. El president de l'Aragó creu també que és una mena de "justícia poètica" el fet la sentència coincideixi amb el segon aniversari del retorn a l'Aragó de les peces de Sixena del Museu de Lleida.

El judici es va celebrar a Barbastre i està considerat una prolongació dels efectes de l'aplicació de l'article 155 a Catalunya, que va precipitar el retorn de les obres de Sixena. El litigi per les 111 obres és un dels diversos conflictes patrimonials que enfronten Catalunya i l'Aragó, i tots es remunten a la segregació de les parròquies del bisbat de Lleida en territori aragonès del 1995.

La disputa pels contractes de compravenda

Al judici els advocats del bisbat de Barbastre-Montsó i del govern de l'Aragó van insistir que Catalunya no tenia cap contracte de compravenda, mentre que la part catalana va al·legar que el Codi Civil "no exigeix cap contracte de compravenda com a tal" i va basar la seva defensa en els nous documents aportats. La causa ocupa 36 volums, més de 25.500 folis i més de 4.000 documents. 

En els nous documents que Catalunya va aportar al judici s'especifiquen transaccions econòmiques firmades per mossens de parròquies de la Franja per justificar l'entrega de peces artístiques a particulars i també al bisbe de Lleida a canvi d'inversions en obres i millores a les seves esglésies, com el rebut de la taula de Sant Joan Baptista de Saidí. 

L'advocat del govern de l'Aragó, però, va considerar que les interpretacions són, precisament, "interpretacions, teories i hipòtesis", i va insistir que el que demostra una compravenda, una permuta o una donació és un contracte.

La part aragonesa també va lamentar el "canvi" de posició del bisbe de Lleida, que al judici va defensar la propietat lleidatana de 83 de les obres, quan en instàncies vaticanes i també en l'acte de conciliació al jutjat de Lleida va reconèixer la propietat de les peces de l'Aragó. 

EDICIÓ PAPER 25/01/2020

Consultar aquesta edició en PDF