MÚSICA
Misc 21/05/2018

Bachcelona, sis anys de passió en nom de Bach

El festival tindrà per primer cop una extensió internacional, l'EdinBach

i
Xavier Cervantes
2 min
El Trio Fortuny actuarà a la Pedrera.

BarcelonaEl festival Bachcelona va començar gairebé com la conseqüència d’una passió, i aquest any arriba ja a la sisena edició, sempre amb Bach com a eix d’una programació que s’escamparà per uns quants espais de Barcelona del 19 al 24 de juliol. A més, per primer cop tindrà una extensió internacional, l’EdinBach, que se celebrarà a Edimburg del 15 al 17 de juny. “Això és possible gràcies a una sèrie d’equilibris i a l’interès d’uns professors de la Universitat d’Edimburg”, explica el director del Bachcelona, Daniel Tarrida.

Pel que fa a l’edició barcelonina, el programa compta novament amb l’holandès Tom Koopman, “un dels plats forts del festival”, que aquesta vegada portarà al Petit Palau de la Música una adaptació del Quixot amb peces i danses barroques interpretades amb nens: concretament, amb els del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya, el Cor Sant Esteve de Castellar del Vallès i el Cor Benjamin Britten de l’IEA Oriol Martorell. L’espectacle demostra la força del lligam que el festival ha establert amb un dels grans organistes i directors europeus, que any a any és fidel al Bachcelona i que a més hi oferirà una conferència.

Les cantates “de Brandenburg”

El festival, organitzat per la Fundació Bach Zum Mitsingen (BZM), s’inaugurarà al Palau de la Música amb una producció pròpia al voltant de les cantates BWV 52, 174 i 207 que Bach va escriure a partir d’alguns dels moviments dels Concerts de Brandenburg. “No són cantates famoses, i aquí no s’acostumen a interpretar”, recorda Tarrida. A més, i a diferència del cicle de cantates que interpreten BZM des de fa anys, en aquest concert “l’orquestra tindrà un paper protagonista, amb músics que vindran d’arreu d’Europa”. El director serà Pau Jorquera, l’altre fundador del Bachcelona. “Per a nosaltres és una superproducció”, admet Tarrida.

La Pedrera s’incorpora aquest any com a escenari i col·laborador del festival amb la programació d’un concert del Trio Fortuny, format per Joel Bardolet, Pau Codina i Marc Heredia. També hi haurà un recital de la violoncel·lista Clara Pouvreau a la Casa Vicens, i el Palau Güell repetirà com a marc d’un concert especial de l’organista Michael Harris i la soprano Carine Tinney. Un altre espai singular del Bachcelona és la Fundació Enric Miralles, que acollirà la cloenda del festival: un recital d’improvisacions a càrrec de l’acordionista Philippe Thuriot, que porta Bach als colors balcànics, del tango i fins i tot dels Beatles.

El festival es completa, entre d’altres, amb l’Ensemble Baroque de Toulouse, el violinista Shunske Sato i el concert “secret” en una casa prop de la catedral pensat com un diàleg entre Bach i Villa-Lobos. I per quart any consecutiu el Bachcelona entra a la Filmoteca, on es projectaran The crowd (1928), de King Vidor, amb acompanyament musical de DJ Köthen, i un documental sobre John Eliot Gardiner. Tot plegat amb un pressupost de 65.000 euros, 5.000 més que al 2017.

stats