L’ESCANDALL
Cultura 04/12/2016

BachCycle i els anglesos

Carlos Ponseti continua difonent tipus de música que han estat arraconats

i
J. A. Mendiola
3 min
Una versió reduïda de la Coral Universitària de les Illes Balears cantà en el cicle.

Coral Universitat de les Illes Balears.- Pere Bonet, el director del ‘BachCycle. Concerts de Quaresma’, va triar la petita església de Santa Tereseta de Palma per oferir el primer concert de la temporada. Potser no és un marc tan incomparable com altres indrets coneguts per tothom (i que, per tant, no cal enumerar), però allò cert i segur és que sona de meravella. Desconec si s’hi havien duit a terme altres esdeveniments d’aquestes característiques, tot i que té un petit orgue de tubs molt interessant; però estic segur, després d’haver-ne comprovat l’acústica, que se n’hi realitzaran molts més.

La combinació de BACHrroc Ensemble i la Coral Universitat de les Illes Balears, en versió reduïda, dirigida per Joan Company, va oferir un concert de petit format d’aquests que guardes a la memòria, al calaix dels bons. El que podia semblar una cosa petiteta adquirí dimensions de gran concert. Cert que la presència de la mezzosoprano francesa Eva Zaicik va ser, també, un factor fonamental perquè tot fos un autèntic esdeveniment. Això es va fer palès tot just escoltar-la, amb una veu consistent i suficientment vellutada, en la seva primera intervenció, en què va interpretar el Kreuz und Kronen sind verbunden acompanyada de l’oboè de Javier Arnal, que sempre fa sonar amb precisió i delicadesa absolutes. Pertany a la Cantata 12, la Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen. Just després d’aquesta cantata, la Coral oferí el moviment núm. 7 Was Gott tut, das ist wohlgetan. Amb el format ària-coral, varen passar a la Passió segons Sant Joan, de la qual Eva Zaicik interpretà Es ist vollbracht ; i a continuació va ser el torn del cor final de la mateixa composició, Ach Herr, lass deinlieb Engelein, interpretat per la coral.

Més esdeveniments. Roberto Morcillo, a la trompeta, i Rafel Riera, a l’orgue, varen interpretar el Concert per a trompeta i orgue BWV 972. I en aquell moment, la sensació va ser la d’una d’aquelles nits com n’entren poques en una dotzena. La selecció i, per descomtat, l’execució pareixien gairebé immillorables. Però tampoc, o potser perquè el clímax que s’havia creat era tan superior a les expectatives que es feia difícil l’equanimitat. Tant és així que, després de la Cantata BWV 170, ningú no s’hauria volgut moure. Dos bis. El primer, l’ Erbarme dich, de la Passió segons sant Mateu, que interpretà la mezzosoprano. I finalment, amb el públic extraordinàriament i lògicament entregat, oferiren el conegut i reconegut Jesus bleibet meine Freude. Gran nivell, fregant l’excel·lència, de la BACHrroc Ensemble, amb Gina Nicola de concertino; de la Coral, dirigida per Joan Company, i, és clar, de l’estrella de la funció, Eva Zaizik, sense oblidar els dos solistes.

Studium.- Val a dir que Carlos Ponseti continua amb la seva tasca de difusió d’un tipus de música que normalment no es troba a l’abast del gran públic. Hi ha tantes composicions per escoltar tants cops que algunes han de quedar una mica massa oblidades. Ell no ho oblida i les posa sobre l’escenari. Imagín que està tan convençut que ha de ser així que, per oferir la ‘Música anglesa per a cordes’, va prescindir del que és habitual als concerts d’Studium: el cor. En canvi, augmentà els integrants de l’orquestra. Andreu Riera, al piano, va interpretar Eclogue, de Gerald Finci, acompanyat per l’orquestra de cordes. De Finzi, també, n’interpretaren Romance ; d’Edward Elgar, la coneguda Serenade op. 20 ; de C. Hubert Parry , An English Suite ; i de Gustav Holst, la St. Paul Suite. Tot i que tots ells són músics de principis de segle, en les seves composicions, que ja haurien d’haver començat a jugar amb fórmules una mica més rompedores, van prioritzar la bellesa més convencional per sobre de qualsevol risc. El preu que van haver de pagar va ser el prestatge més arraconat. Tanta sort que sempre hi ha algú més obert que els rescata. Tant de bo que sigui pel seu públic.

stats