ART
Cultura 10/05/2011

Anatomia d''El port de Barcelona'

Els tècnics del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat han descobert una pintura anterior sota d' El port de Barcelona , una obra d'Eliseu Meifrèn propietat de l'Autoritat Portuària.

Antoni Ribas Tur
3 min
Per les seves grans dimensions, El port de Barcelona , d'Eliseu Meifrèn, és ara mateix l'estrella del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat.

Barcelona."Troballes com aquesta són un regal" afirma Esther Gual, radiòloga del Centre de Restauració de Béns Mobles Catalunya, davant la radiografia d' El port de Barcelona .

Aquesta gran pintura d'Eliseu Meifrèn, propietat de l'Autoritat Portuària de Barcelona (fa 2,5 x 4,8 metres), és a les instal·lacions del centre a Valldoreix per ser restaurada, i la descoberta ha estat tota una sorpresa. A la pintura que hi ha sota, a diferència de la que s'ha conservat, el mar apareix enfurismat i es pot veure un vaixell a la deriva. Segons la mateixa Gual, Meifrèn no va quedar satisfet de la primera pintura, o no la va vendre, i uns deu anys més tard, el 1887, hi va pintar El port de Barcelona a sobre. Aleshores ja havia viatjat a París i el seu estil havia canviat. El títol de la primera pintura l'estan buscant en catàlegs antics. Per trobar-lo, s'hauran de regir per les mides, ja que aleshores els catàlegs no estaven il·lustrats.

Amb tot, el blau de Prússia del mar d'aquella pintura encara "respira" sota el to més clar del mar en calma d' El port de Barcelona . I sabent on és el vaixell de la primera pintura gràcies a la radiografia, si es mira la que ha quedat amb deteniment, encara podem veure l'empremta dels pals. Aquesta vista del port barceloní va ingressar al centre al febrer, i està previst que en surti, com nova, a l'octubre. Sota la coordinació de Maite Toneu, directora del projecte, els tècnics Maria Sala i David Silvestre s'estan fent càrrec de portar a terme una restauració tan respectuosa amb l'obra com orientada a ser duradora. El pressupost de la intervenció puja a 60.000 euros.

Una restauració delicada

Després d'haver-la netejat, Sala i Silvestre procediran a eliminar els vernissos -perquè s'han oxidat- que es van aplicar durant una restauració força dràstica que els tècnics creuen que es va executar als anys vuitanta o noranta. Retiraran, també, repintades invasores i intervindran en les pèrdues de capa pictòrica. I encara portaran a terme una altra intervenció força delicada: retirar la tela amb què es va reentelar El port de Barcelona . Com es va fer amb la gegantina El gran dia de Girona , de Ramon Martí Alsina, la tela de Meifrèn es repararà amb una tècnica de microcirurgia tèxtil. Lliurada de qualsevol element estrany, la tela guanyarà estabilitat. I per acabar, la col·locaran en un nou bastidor d'alumini i fusta.

El port de Barcelona ja va ser objecte d'una intervenció urgent el 2009 per poder-la incloure en l'exposició Escenes del port que es va poder veure al Museu Marítim. Ara com ara, es desconeixen les circumstàncies en les quals Meifrèn va realitzar aquesta pintura de mides tan excepcionals dins la seva trajectòria. El Centre de Restauració de Béns Mobles està col·laborant amb l'Autoritat Portuària en la catalogació i documentació de les obres que conformen les seves col·leccions.

Centres de restauració en xarxa

El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya compta amb una trajectòria de 30 anys, tot i que només en fa vuit que es va traslladar del monestir de Sant Cugat del Vallès a un nou complex a Valldoreix. Està pendent encara de saber com es resoldrà la creació d'una xarxa de centres de restauració anunciada al pla de museus del 2008 i la coordinació amb un altre centre de restauració, el del Museu Nacional d'Art de Catalunya.

Per ara, el Centre de Restauració de Béns Mobles s'ha fet càrrec d'uns 11.000 registres, principalment patrimoni de la Generalitat i de l'Església. Això no vol dir que s'hagin restaurat el mateix nombre de peces, assenyala Àngels Solé, la directora. Per exemple, un registre pot incloure totes les peces d'un conjunt arqueològic.

L'última incorporació del centre és una càmera de desinfecció anòxica. Aquesta instal·lació serveix per eliminar els bacteris i microbis que poden malmetre les obres. Per captar recursos, està previst llogar-la com un servei extern.

stats