Cultura 26/06/2020

'Alrededores exentos de adultocentrismo', una mostra que s'estén per Palma i les xarxes socials

El Casal Solleric ha inaugurat aquest divendres la primera exposició de les convocatòries de contractació, que va guanyar Jaume Reus

Ara Balears
2 min
Imatge de la presentació de la mostra, aquest divendres a Palma

PalmaJa recorre Palma la primera exposició guanyadora de la convocatòria de contractació del Casal Solleric: Alrededores exentos de adultocentrismo, creada per l'artista Javier Peñafiel i comissariada per Jaume Reus. Recorre Palma perquè així ha estat concebuda: per estendre's a les diferents barriades, amb cartells publicitaris que durant tres mesos funcionaran com a hàbitats de 20 personatges diferents relacionats amb la temàtica estructural, l'adultcentrisme o, en altres paraules, els adults deixant fora sistemàticament de les decisions els joves.

"Peñafiel planteja un tema estructural a la societat, encara que força menystingut per tota mena de poders que ens gestionen", ha exposat Reus durant la presentació de l'exposició. L'adultcentrisme, ha dit, "és un estat de les coses que naturalitza, de manera intencionada i egoista, que els adults decidim per les persones joves, deixant-les fora de les decisions sobre el seu propi context present i, allò més greu, el seu futur". I ha continuat: "Vol fer valer la capacitat d'acció i decisió dels menors de 18 anys, sempre subordinats i considerats fora de la societat adulta".

La mostra també inclourà un llibre d'artista format per 20 personatges amb aforismes que reflexionen sobre l’adultcentrisme, i que es presentarà dia 2 de juliol a Palma i el 25 del mateix mes a la fira d’art de Barcelona Art Libris. A més, l'exposició té una part digital important, que consta de 20 videoanimacions de personatges i escenes diverses, i l'Adulto Zen, una autoentrevista dramatitzada al voltant de la temàtica. Per últim, està previst fer al setembre un taller per a joves a partir dels continguts de l'exposició virtual, per reflexionar sobre com el confinament s'ha tractat a través de l'adultcentrisme.

Aquest nou format, sorgit de la reflexió en moments de confinament, ens permet fer un gir als continguts i a la proposta de l’artista amb l’objectiu d’arribar a un públic més ampli i també als joves”, ha explicat Aina Bauzà, directora del centre. Tota la proposta digital de la mostra es podrà seguir a través d’internet al web de Palma Cultura Oberta, del Casal Solleric, a través de l’aplicació PalmaCultura i també de les xarxes socials (Youtube, Issuu, Facebook, Instagram, Tik Tok). Per la seva banda, el regidor de Cultura de Cort, Antoni Noguera, ha defensat que "amb aquest tipus de projectes i amb tota la programació del Solleric, el Casal es converteix en un espai de reflexió, amb temes tan poc tractats com el que presenta avui Peñafiel".

Javier Peñafiel

Format en Filosofia i en l’activisme social dels anys vuitanta, Javier Peñafiel (Saragossa, 1964) va accedir a l’art a través dels tallers de la Quinzena d’Art Contemporani de Montesquiu (QUAM) de Vic, el Círculo de Bellas Artes de Madrid i Arteleku de Donostia. Viu i treballa entre Barcelona i Mallorca. Peñafiel produeix instal·lacions amb objectes, dibuixos, imatges i textos; conferències performàtiques i lectures dramatitzades, textos dramatúrgics per a vídeo, llibres d’artista i publicacions. El seu treball es construeix com una reflexió sobre el subjecte contemporani i una crítica als mites fundacionals de la modernitat.

La ironia i l’humor, però també el nihilisme i l’absurd quotidià, articulen una obra heterogènia que aposta per la rebel·lió i la insubmissió crítica. Peñafiel dona una importància cabdal al llenguatge, que utilitza amb una gran habilitat metafísica i poètica per mostrar la cara oculta del subjecte, de la realitat i del mateix llenguatge.

Ha presentat la seva obra en espais com el Museo Pablo Serrano de Saragossa (2004), Museu de Arte Contemporânea de Niterói al Brasil (2006), Museum für Angewandte Kunst de Frankfurt (2007), Biennal de Sâo Paulo (2008), La Panera de Lleida (2011), Museo de Arte Contemporáneo de la Universidad de Santiago de Chile (2014) i Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (2016). La seva obra forma part de les col·leccions de “la Caixa”, el CGAC de Santiago de Compostel·la, el MUSAC de León, el Museu de Granollers o el MACBA de Barcelona, entre d’altres.

stats