Balears 14/03/2014

El zelador Gabriel Mestre encara fa feina a Carreteres

Es va fer un xalet valorat en 223.000 euros

J.p.
2 min
La carretera de Palma a Manacor ha tingut un sobrecost, segons els càlculs de la justícia, de 41 milions d’euros sobre els 50 de previstos inicialment.

PalmaEl programa de Televisió de Mallorca Carreteres a la mallorquina va descobrir una sèrie de testimonis que havien rebut visites o encàrrecs del zelador Gabriel Mestre. En general, consistien a desviar camions de material o personal per fer feina al seu xalet de Petra o en altres domicilis particulars.

Un dels xofers que treballava per Melchor Mascaró, Amador, va explicar amb detall que “m’enviaren amb el camió ple d’unes pedres fins a un xalet. Ja vaig veure clar que no posaria el material a la carretera. Però jo havia de complir les ordres”.

Amador, durant el programa de televisió, mostrava al propietari de les pedres, un policia local d’Algaida a qui havien expropiat una part de la finca i a qui havien deixat sense pedres, quina havia estat la destinació del material. Quan el policia local va arribar al xalet de Gabriel Mestre, acompanyat d’Amador, es va posar les mans al cap: “No ho puc creure. Són les meves. Això no té nom”, va afirmar.

Segons figura en el sumari, la feina en concret d’aquest folrat de pedra l’executà Larbi Machetoui. Segons Amador, “els bons treballadors de la UTE venien aquí els dissabtes a fer hores, a construir el xalet”.

També se li va fer un pou; Electrohidràulica va fer la instal·lació interior i exterior; se li dugué tot tipus de material; Melchor Mascaró va fer-hi viatges de terra i plantes que havien de posar-se als costats de la carretera, i altres tasques.

Crida l’atenció qui va fer les feines de fusteria del xalet de Gabriel Mestre. Va ser Damià Nicolau, exalt càrrec del Govern i exsecretari d’Unió Mallorquina. Nicolau va fer la fusteria de la casa del zelador mitjançant l’empresa Fusteria Ribot Nicolau i, després, segons figura en el sumari, va passar la factura a la UTE.

Entre el xalet de Mestre, el suposat centre de meditació d’Orejudo i les múltiples feines a les cases propietat de Gonzalo Aguiar, el preu de la carretera anava pujant i pujant, fins que acabà costant 41 milions més dels 50 projectats inicialment. Una desviació desproporcionada, basada en tota una trama de presumptes beneficis privats controlada des de Carreteres del Consell.

La UTE que va rebre l’encàrrec de fer aquesta obra es va constituir amb la marca de Pamasa. Engloba les empreses Electrohidràulica, Obras y Pavimentos Man, MAB, Aglomsa, Sacyr, Melchor Mascaró i Itinere infraestructura. El seu gerent, que està acusat també per aquest cas, és Jaime Mascaró Martorell.

La carretera es paga anualment mitjançant un cànon fix d’entre 6 i 7 milions d’euros, i un “peatge a l’ombra” que varia en funció del nombre de vehicles que hi passen. El càlcul es va fer, com molt en aquell temps, amb aires de grandesa, i ara mateix hi passen menys cotxes del mínim previst. El Consell va ampliar el termini de la retribució variable, no inclòs en el pressupost.

Tot un desgavell que pagaran durant molts anys els mallorquins i que Munar va batiar com “carreteres a la mallorquina”.

stats