Balears 15/09/2016

La mort d'un voltor negre destapa que Enaire fa volar alguns avions més a prop de la serra de Tramuntana

Els controladors aeris confirmen el canvi de procediment, però el desvinculen de l'accident d'aquest dijous

J.s. / J.v.
2 min
Imatge del voltor estavellat al morro de l'avió.

PalmaUn exemplar de voltor negre ha mort estavellat aquest dijous contra un avió que s'aproximava a l'aeroport de Son Sant Joan de Palma provinent de Munic.

En el moment de l'accident, a les 12 hores, la nau sobrevolava la localitat de Santa Eugènia a 5.000 peus d'altura (1.524 metres) i li quedaven pocs minuts per arribar a aterrar a l'aeroport palmesà.

Una vegada en terra, s'ha observat que el cop de l'animal ha provocat un bony al morro de l'avió, per la qual cosa s'ha hagut de cancel·lar el vol 1821 de la companyia Lufthansa, que havia de fer la ruta de retorn a la ciutat alemanya.

La mort de l'animal ha desfermat les crítiques dels ecologistes. El col·lectiu Terraferida ha assegurat, en un tuit, que Enaire, responsable de la gestió i control del trànsit aeri, i de les xarxes de comunicació, navegació i vigilància, fa sobrevolar avions cap a la Serra davant la gran quantitat de trànsit aeri que ha d'assumir Mallorca.

Fonts del sindicat de controladors aeris USCA han confirmat, a l'ARA Balears, que el gestor de la navegació aèria ha canviat recentment el procediment d'aterratge i enlairament, fet que ha provocat que alguns avions volin més a prop de la Serra. D'aquesta manera, asseguren, s'evita que els aparells es creuin. Des del sindicat, no obstant això, descarten que aquest nou procediment sigui més perillós per a les aus que habiten la Serra, perquè no s'ha modificat l'altitud a la qual es vola, "que és el que hi influiria". De fet, apunten que es tracta d'una "millora".

D'altra banda, la Fundació per a la Conservació del Voltor Negre (BCVF) ha assenyalat, en un comunicat, que l'exemplar mort era molt jove i ha atribuït l'accident a dos factors: "En aquesta època de l'any, les cries inexpertes que aprenen a volar amplien el radi de prospecció i s'apropen amb menys por a zones concorregudes; això, unit a la densitat de vols pròpia d'aquesta època a les Balears, podria haver provocat l'impacte", indica la fundació en un comunicat.

La BCVF adverteix que el risc d'un nou accident d'aquestes característiques "és molt real" i subratlla que en aquest tipus d'incidents també hi ha vides humanes en joc. En aquest sentit, manifesta que aquest estiu ja ha interposat set denúncies davant agents de Medi Ambient per la proliferació dels vols amb helicòpters o avionetes en zones de nidificació de la serra de Tramuntana.

stats