Publicitat
Publicitat

El turisme de creuers manté més de 5.000 llocs de feina a les Balears

Un estudi xifra en 256 milions d'euros l'impacte econòmic d'aquesta activitat a l'Arxipèlag

El president de l'Autoritat Portuària de Balears (APB), Joan Gual de Torrella, ha reclamat aquest dimarts que el debat sobre el turisme de creuers s'abordi des d'una perspectiva “rigorosa i objectiva” i no des d'una vessant “emocional”. Ho ha fet durant la presentació d'un estudi, elaborat per l'APB, la UIB, la Cambra de Comerç i l'Institut Balear d'Estudis Avançats (IBES), que determina que el turisme de creuers manté 5.733 llocs de feina a l'Arxipèlag i genera un impacte directe en l'economia de 128 milions d'euros. Sumant els impactes directe, indirecte i induït, la xifra augmentaria als 256,66 milions d'euros, que representen l'1,04% del Valor Afegit Brut (VAB) de les Illes.

Gual de Torrella ha destacat que l'estudi mostra que el turista de creuers –especialment el de trànsit, que passa entre 4 i 6 hores a la destinació– és molt més rendible, en termes econòmics, que el turista tradicional. Així, per exemple, durant el 2015, darrer any del qual es tenen les dades completes, aquest tipus de turista va gastar 90,6 milions d'euros, més de la meitat dels quals foren en el comerç local. La xifra suposa més del doble del que van gastar els creueristes “de base” –aquells que inicien i/o finalitzen el creuer a Palma, l'únic dels cinc ports de les Illes amb capacitat per fer de base de creuers–. Aquests, que solen passar 4,2 dies de mitjana a Mallorca a banda del creuer, a la vegada gasten més que un turista tradicional, concretament un 28,9% més cada dia.

El Govern, hi afegeix l'estudi, també es beneficia d'aquesta activitat. La despesa dels creueristes li permet recaptar 21,3 milions en impostos, majorment d'IVA.

A favor de la reducció de carrils al passeig Marítim

El president de l'APB ha posat en dubte els arguments que afirmen que el turisme de creuers contribueix sobre manera a la saturació de Palma. "No crec que siguin ells els que col·lapsen l'accés a l'aparcament del parc de la Mar", ha assegurat. En aquest sentit, hi ha afegit que és difícil distingir qui és creuerista i qui no quan el centre de Palma està saturat, si bé ha admès que "tots volen anar al mateix lloc", en referència a la Catedral.

En aquest sentit, ha subratllat la importància d'oferir una oferta diversificada als creueristes i ha alabat que Cort hagi iniciat un servei d'autobús que va del moll Vell a la plaça d'Espanya. En aquest sentit, ha reclamat que s'acceleri el projecte d'ampliar la vorera del passeig Marítim i eliminar un carril en cada sentit per a vehicles. Gual de Torrella ha assegurat que no creu que l'eliminació de carrils pugui empitjorar el trànsit a la zona i ha remarcat, en canvi, que un passeig Marítim més atractiu podria motivar els turistes a passejar-hi i contribuir així a la descongestió del centre històric.

Gual de Torella ha assenyalat que aquesta remodelació del Marítim podria ser possible "en un any i mig o dos", però ja ha advertit que el finançament haurà de ser a càrrec de l'APB i de Cort. "No ho farà només el Port, evidentment", ha conclòs.