Balears 09/05/2014

Els tres mils

Sa Rateta (1.113 m), na Franquesa (1.067 m) i l’Ofre (1.093 m) constitueixen una petita cadena muntanyosa que s’estén direcció sud-oest del pla de Cúber a l’enclotada on s’ubiquen les cases de Lofra (topònim que prové de la paraula àrab al-hofra, que significa “la fondalada”, més correcta que la usada: ‘l’Ofre’), entre les valls de Coma-sema i de Binimorat. Per ser tres cims de poc més de mil metres i molt pròxims, els senderistes han batiat afectuosament aquesta llarga ruta de 6 o 7 hores com la dels “tres mils”, en clara al·lusió a les rutes d’alta muntanya, tot i que aquí n’haguem de sumar tres per fer-ne un de tres mil!

Itinerari

Començarem en el portell de Cúber (km34/Ma-10) i seguirem per la carretera asfaltada fins a la presa de l’embassament. Girarem a l’esquerra pel camí de terra que baixa paral·lel a la canonada d’Emaya cap al torrent d’Almedrà, travessant el pas de la Romana i el barranc dels Ases. Després d’una forta baixada, travessarem el llit del torrent i seguirem el camí que ara pren una forta empitada. Al final de la costa, a la dreta, trobarem unes fites que ens guiaran per un bell camí de ferradura fins al coll del Bosc. És un bocí del camí vell que unia Lluc i les terres del Pla, a través d’Orient i Alaró. Fins aquí hi podem posar uns cinquanta minuts.

En arribar al coll del Bosc, abans que el camí iniciï el descens a les cases de Coma-sema, trobarem unes fites a la dreta que ens duran fins al camí dels nevaters, que puja fins a la casa de neu, situada ben a prop del cim de sa Rateta (tot i que allò més correcte seria dir-li sa Roteta, el seu topònim més correcte).

Seguirem fora camí i carenejant -les vistes són espectaculars- fins a completar la ruta. Si el dia és clar, l’orientació és fàcil; a més, l’itinerari està ben fitat. Així, ràpidament baixarem del puig de sa Rateta fins al coll dels Gats. D’aquí parteix un tiranyet que per l’esquerra de la muntanya ens durà sense perdre altura fins a l’inici d’un comellar, a la dreta, que s’enfila directe fins al cim de na Franquesa. Una altra baixada més curta i més ràpida ens menarà al coll dels Cards, que separa aquest cim de la següent destinació.

Ara ja recuperam un tirany que ens permetrà continuar la marxa més còmodament fins al puig de l’Ofre, després de recórrer una bella i boscosa carena. El cim l’assolirem després de travessar una petita canal, a la nostra dreta. Si hem anat a un ritme bo, probablement haurem arribat fins aquí en unes tres hores.

Baixarem del cim fins a la canal de pujada i seguirem el descens direcció sud-est cap al coll d’en Poma. Aquí ens juntarem amb una pista que seguirem cap a la dreta per anar a cercar el coll de l’Ofre. Després, tot és seguir el GR-221 en direcció Cúber/font del Noguer.