Balears 02/08/2016

Els treballadors del tren de Sóller, preocupats per l'aturada del servei durant tres mesos

El comitè titlla de 'caciquista' la direcció de l'empresa concessionària

Ara Balears
2 min
En la imatge el tren de Sóller en una imatge d'arxiu.

PalmaEl comitè d'empresa del Ferrocarril de Sóller ha mostrat aquest dimarts preocupació pel cessament del servei durant tres mesos el proper hivern per actuacions de reparació en un túnel de la línia i perquè encara no han rebut informació sobre com afectarà això la plantilla.

En un comunicat enviat des del comitè, titllen la direcció de l'empresa de "caciquista", perquè incompleix el requisit indispensable d'informar la representació legal de la plantilla. Per part seva, la direcció de l'empresa justifica l'aturada per les obres que es duran a terme en el túnel major entre els mesos de novembre i febrer.

Els treballadors es queixen de desconèixer la valoració dels tècnics, la magnitud de les obres a realitzar, si s'ha produït moviment estructural i si actualment existeix risc o no per als treballadors i milers de persones que diàriament travessen el túnel en tren.

Des del comitè asseguren que fa 30 anys l'empresa Cubiertas i Mazof executà en un mes unes obres en el túnel major que van consistir a canviar el rails en 2.876 metres de longitud. Als treballadors, els crida l'atenció que ara que s'han d'arreglar 50 metres de volta la previsió sigui de tres mesos de feina.

Els representants dels treballadors esperen que aquest cessament del servei no suposi un intent de l'empresa de temporalitzar el funcionament del tren a costa de les condicions laborals, "forçant cada vegada més la modalitat de treballadors fixos discontinus".

El ferrocarril de Sóller està gestionat per un grup d'empresaris que l'any 2002 aconseguiren el control de la majoria d'accions i sembla que els seus negocis de temporada estival van directament lligats a la marxa del tren. D'acord amb el comitè, aquests gestors aconseguiren que l'expresident del Govern Jaume Matas prorrogàs la seva concessió per 50 anys. Els treballadors no entenen la 'passivitat' amb la qual els partits de l'oposició acceptaren aquesta pròrroga.

Des de fa més d'una dècada, el tren de Sóller aturava el servei de dia 10 de desembre a dia 1 de febrer per la necessitat de dur a terme millores en les infraestructures. Ara pareix que pretenen afegir-hi un altre mes de pausa. El comitè ja ha mostrat el seu rebuig al director general de Transports, Jaume Mateu. Els treballadors li han demanat que sigui exigent amb el control i compliment de les condicions que puguin justificar l'aturada del servei.

Els representants dels treballadors també han comunicat a Mateu que "s'ha de prioritzar davant de tot la seguretat, encara que sigui a costa de disminuir els 'suculents' dividends que anualment es reparteixen els accionistes". El comitè destaca que la seguretat en la circulació del ferrocarril necessita inversió en personal, condicions laborals estables, millores en equipaments i elements auxiliars, i l'aplicació d'un reglament de circulació "sensat" i "rigorós".

stats