TURISME
Balears 17/11/2017

La temporada a Menorca creix I dinamitza el mercat laboral

És la principal conclusió del Consell per explicar una temporada turística que confirma la desestacionalització i diversifica els mercats

Ivan Martín
3 min
La temporada a Menorca creix  I dinamitza el mercat laboral

MaóEl Consell Insular de Menorca és optimista amb vista a les pròximes temporades turístiques. I ho és, especialment, perquè les xifres dels darrers anys així ho acrediten. El departament de Turisme de la màxima institució insular confirma la percepció dels menorquins; cada estiu la temporada s’allarga una mica més que l’anterior i s’està aconseguint el tan desitjat objectiu de desestacionalitzar.

La consellera insular de Promoció Turística, Maite Salord, presentà ahir algunes dades que consoliden les polítiques encaminades a reforçar aquest àmbit. Uns nombres recopilats de l’Institut Nacional d’Estadística i l’Anuari de Turisme de les Illes Balears que evidencien la bona feina conjunta entre administració i sector privat en les campanyes i visió de Menorca que s’ha traslladat a un potencial target. Del milió i mig de turistes que han arribat durant el 2017, el 39% ho va fer fora dels mesos d’estiu (juny, juliol i agost) i, tal com reconeix Maite Salord, “la referència consolida la tendència dels dos darrers estius, en què sembla que el missatge que s’ha comunicat convenç i reflecteix que anam a millor en aquest sentit, sempre des de la prudència. Però s’ha fet bé la feina i les xifres s’acosten a aquells objectius que teníem al cap”.

Les arribades han tornat a batre rècords històrics. Entre els mesos d’abril i l’octubre ha augmentat un 9% el trànsit de passatgers. De tota manera, l’increment més notori s’ha registrat fora de la temporada alta, amb un 14,7%. Els turistes estrangers també pugen i se situen en 926.193. Salord explicà uns guarismes que posen de manifest el canvi de tendència, però també va apuntar un altre capítol que reforça la tesi del Consell. El mercat laboral exposa una dinamització que no es produïa des de feia anys. Així, la creació d’empreses ha crescut un 5% i la confiança empresarial ha sumat d’un any per l’altre 3,4 punts, i supera la mitjana balear. I el mercat laboral experimenta un augment d’afiliats del 4,5% i un 13,3% menys d’aturats.

En només un any, Menorca ha aconseguit reduir 2 punts l’índex d’estacionalitat, ja que ha passat del 62,8% del 2016 al 60,8% del 2017. Els nombres són rellevants, si pensam que la fallida de Monarch ha propiciat una pèrdua de 7.720 passatgers britànics. Precisament, els turistes del Regne Unit són els segons que més desestacionalitzen, en un 41%, per davant del mercat estatal, que representa el 42,5%. Des d’aquesta perspectiva, el director insular de Promoció Turística, Isaac Olives assegura que “la Fundació Turisme Menorca ja no promociona el sol i platja. Entenem que aquest missatge ja està arrelat. Ens interessa vendre la destinació fora dels mesos de màxima intensitat i per aquest motiu reivindicam una Menorca esportiva, la gastronòmica i la cultural. Tenim moltes coses a fer a l’illa. Les dades ens donen la raó i ens encoratja per continuar treballant en aquesta direcció”.

Captar el turisme alemany

D’altra banda, cal destacar que el primer mercat desestacionalitzador és l’alemany, amb un 45,6%. Olives és conscient que “són uns visitants ideals per a Menorca i tenim el repte d’anar recuperant-los. Malgrat saber el paper estratègic dels alemanys per a les nostres polítiques turístiques, cal emfatitzar la diversificació de mercats per la qual aposta la Fundació Turisme Menorca, ja que és important dir que els francesos creixen any rere any i també els nòrdics. Tot suma, però crec que estam en línia ascendent”.

Els principals eixos de la Fundació són mantenir el nombre d’arribades i consolidar una temporada turística de sis-set mesos. Les vies per poder materialitzar passen per campanyes promocionals en mercats poc explorats, obrir noves rutes i connexions aèries, apostar per companyies regulars i de baix cost, i fer créixer el mercat alemany.

stats