La saturació turística, gran enemiga de la mobilitat

Experts debaten a Palma sobre el model, els problemes del transport i quines solucions es poden plantejar

La saturació turística s'ha convertit en el gran enemic dels ciutadans des del punt de vista de mobilitat. Si més no, aquesta és la percepció que diversos col·lectius posen en evidència i que experts de la matèria adverteixen. Aquest dijous a Palma ha començat el XXIV Congrés estatal de transport urbà i metropolità.

El doctor per la UPC Andreu Ulied; la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal; el director general d'Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Francesc Xavier Flores, i la regidora de Turisme de Palma, Joana Maria Adrover, han intercanviat reflexions sobre la mobilitat del futur a ciutats turístiques. Ulied ha posat sobre la taula la idea que la saturació pot provocar un sentiment de despossessió per part de la ciutadania. En aquest sentit, pensa que "la convivència a ciutats, barris o línies de transport és un problema", i que cal cercar un equilibri entre residents i turistes perquè els primers "no se sentin desposseïts dels espais públics, ni dels equipaments, ni de la memòria d'identitat col·lectiva de la ciutat".

Per Ulied, una de les mesures més importants és tenir clar quin és el límit de pressió turística que pot suportar una ciutat. A llocs com Barcelona, Venècia o Palma aquests límits s'estan sobrepassant. "El turisme creix de manera contínua. El problema que tenim ara va a més, no hi és per poc temps. Per sort o per desgràcia, el turisme i la mobilitat continuaran creixent moltíssim al futur", exposa Ulied. Solucions? L'expert creu que cap ciutat no ha trobat la clau, però que es poden estudiar mesures com diversificar, fer parcs temàtics només per a turistes o adoptar tarifes diferents per al transport públic.

Barcelona com a exemple

La regidora Vidal ha explicat que "la mobilitat turística té molta importància a una ciutat com Barcelona", on la pressió és molt elevada i no atura de créixer. La ciutat ha començat a actuar sobre " causes estructurals", però Vidal opina que també s'han d'abordar les conseqüències que la massificació provoca a altres àrees, com la mobilitat. "Les molèsties o problemes són molt evidents", apunta, i posa d'exemple la saturació de línies d'autobús i del metro. Fins i tot, de la mobilitat dels vianants per l'auge dels vehicles de mobilitat personal. De fet, Barcelona ha estat pionera a regular-los.

"No podem esperar a tenir un marc general per poder abordar solucions, però tampoc treballar en solucions sense pensar que això és un pla complet per a tota la ciutat. Ens estaríem equivocant i desviant el focus", adverteix Vidal.

Creu que la "limitació no serà diferent, però sí una eina indispensable", i que "el turista es mou majoritàriament amb el que es mou la gent a la ciutat".

EDICIÓ PAPER 22/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF