Balears 09/09/2017

Els remolcadors, artífexs de l’arribada segura de les mercaderies perilloses

La interacció amb un altre vaixell en moviment i la intensitat del vent, principals factors de risc

Xavier Serrano
4 min
Les innovacions tecnològiques permeten a les embarcacions girar 360 graus i dur a terme una infinitat de moviments.

PalmaEl seu és un ofici antic, que es remunta a finals del segle XIX. “Els primers remolcadors van sorgir quan es van inventar les embarcacions a vapor amb propulsió mecànica”. Parla Roi Gómez Losada, qui des de fa nou anys treballa a Palma com a patró del remolcador Blanca S, una de les dues embarcacions d’aquest tipus que funcionen al port.

La funció dels remolcadors és donar assistència, en l’atracament, el desatracament i altres tipus de maniobres dins el port, a qualsevol tipus de vaixell que ho sol·liciti. Especialment les embarcacions que transporten mercaderies perilloses, que estan obligades per llei a ser remolcades per una qüestió de seguretat. Gómez Losada no dubta a l’hora d’afirmar que allò que més li agrada de la seva feina és controlar l’embarcació: “Aquests vaixells són gaire hàbils ni versàtils, fer maniobres és bastant entretingut, fins i tot divertit”.

En total, fa 17 anys que Gómez Losada es dedica a oficis marítims, ha treballat en vaixells pesquers i oceanogràfics. “Hi ha feines molt més dures que aquesta –reconeix des de l’experiència–: a la pesca, als vaixells mercants o als ferris de línia regular perquè estan exposats a condicions meteorològiques molt adverses”. “Aquests problemes no els tenim aquí”, hi afegeix.

No obstant això, reconeix que un dels majors riscos de la seva feina és aproximar-se a una altra embarcació en moviment. “Fins i tot arribar a tocar-te amb ells per realitzar el servei. En aquests moments tota la tripulació ha de tenir els cinc sentits en alerta”. A aquest factor, cal afegir-hi la dificultat de maniobrar quan bufa el vent amb intensitat del sud-oest. “La mar s’aixeca bastant i les maniobres d’entrada són les més arriscades. Quan els dos vaixells s’aproximen balancejant-se… Si tu puges dos metres i l’altre en baixa dos més, la diferència és de quatre i la maniobra té bastant risc”, reconeix. Afirma que ha viscut moltes situacions com aquesta, però que, tot i que estan exposats a tenir accidents, és molt poc habitual que en tinguin.

Revolució tecnològica

L’avenç tecnològic ha facilitat molt la tasca de les tripulacions, reduint-ne la càrrega física i millorant-ne el control gràcies a innovacions com la incorporació d’automatismes i el perfeccionament dels sistemes de seguretat. Fins i tot tenen sistemes contra incendis de darrera generació. Gómez Losada recorda les dificultats de controlar les antigues embarcacions: “Eren remolcadors convencionals, tenien un sol eix i l’angle de gir era molt limitat”. En canvi, els vaixells com Blanca S tenen dos propulsors amb motor independent, giren 360 graus i poden fer una infinitat de moviments.

És una tecnologia que ell domina a la perfecció. Els seus dits es mouen de memòria entre les desenes de botons i les dues palanques amb què es controla l’embarcació i el procés de remolc. “Nosaltres donaríem la longitud de corda que fos necessària, frenaríem la maquineta i ja tindríem un punt de tracció per estirar si fos necessari”, indica mentre mou una de les palanques per mostrar el funcionament de l’embarcació.

Blanca S és un vaixell potent i pot arribar a remolcar fins a 52 tones. Tot i aquesta capacitat, cada operació necessita una força diferent. “El vaixell té 4.000 cavalls. Pots comparar-los amb els 100 d’un cotxe per imaginar-te la força que pot arribar a tenir!”, exclama.

Segons Gómez Losada, aquest procés de renovació tecnològica és constant i s’està duent a terme a la majoria de ports de l’Estat. Afirma també que els canvis tècnics gairebé no han disminuït els cossos de remolcadors als ports.

L’esforç rutinari

El port de Palma disposa de dos vaixells remolcadors –amb menys de 10 anys d’antiguitat– i tres tripulacions formades per tres integrants. Sempre hi ha una tripulació de descans, que varia cada mes. “Estam les 24 hores de guàrdia localitzada i donam prioritat als serveis d’atracament i desatracament”, explica. Les tripulacions reben una previsió diària del trànsit i dels fenòmens meteorològics de l’endemà i, en funció d’això, es fan una idea de la feina que tindran.

A aquesta tasca, s’hi afegeix el manteniment diari de l’embarcació, que comporta unes quatre hores cada jornada. Gómez Losada explica que el manteniment és una rutina clau per allargar la vida del vaixell. Aquesta feina engloba tots els mecanismes: “El manteniment de les màquines, els sistemes de propulsió, els sistemes elèctrics, el picat d’òxid, la gestió administrativa i greixar les màquines de coberta”.

Turisme

Malgrat que tenen un ritme de feina bastant constant durant tot l’any, Gómez Losada reconeix que l’arribada de l’estiu i del turisme intensifica la feina i les embarcacions que han de remolcar. “Hi ha més habitants i major demanda de mercaderies i de materials”, admet. “En els darrers tres anys s’ha notat més l’impacte del turisme i han augmentat en major mesura els serveis de remolcament que hem tingut”, especifica. Aquesta arribada ha motivat també l’ampliació del port i l’increment en el nombre d’atracaments de tot tipus de vaixells.

Mallorca continua creixent i fent necessària la tasca dels remolcadors, tant o més que quan l’ofici va ser creat al segle XIX.

stats