LES PORTES DE LES ILLES - CAPÍTOL 2
Balears 25/01/2016

El port de Palma, capital dels ports

A les seves diverses infraestructures es troben gairebé tots els usos possibles que pot tenir aquest espai

Ara Balears
4 min

PalmaEl port de la capital de les Illes Balears, el port de Palma, és el més gran dels gestionats per Ports de Balears i on es concentren més serveis i activitats. És conegut especialment per la navegació esportiva, per la seva ubicació, a la badia de Palma -un dels principals camps de regates de la Mediterrània-, i com a destinació dels creuers. Però és més que tot això, especialment per als habitants de tota l’illa de Mallorca, que s’abasteixen de gairebé tots els productes que necessiten a través d’aquest port.

Un port lligat a la ciutat

És i ha estat sempre un port molt vinculat a la ciutat, que ha crescut i ha evolucionat amb ella. Des dels romans fins a la dominació musulmana, varen existir dues zones amb activitat portuària: Portopí i la cala avui desapareguda que entrava per l’actual passeig del Born fins a la plaça del Mercat, allà on trobam ara el Palau de Justícia i el Gran Hotel. Hi ha referències de l’existència del moll Vell ja del temps del rei Jaume I, al segle XIII.

Les primitives instal·lacions arriben al segle XIX, quan comença la gran transformació i creixement del port, que no s’ha aturat fins ara. Una fita important la marca la construcció del dic de l’Oest, l’any 1942. Des de llavors s’han succeït diverses remodelacions i ampliacions d’infraestructures dins la zona portuària, però també s’han plantejat projectes de creixement exterior que han estat envoltats de polèmica.

És un port molt urbà, la integració del qual amb la ciutat és un dels trets característics. El vincle d’unió és el passeig Marítim, construït als anys seixanta robant terrenys a la mar. Recorre el port de banda a banda, des de gairebé el dic de l’Oest, passant pels molls comercials, els de Ponent i les dàrsenes esportives. El passeig es perllonga actualment també fins a les instal·lacions esportives més petites situades al Llevant de la ciutat, el Portitxol i el Molinar, també de l’Autoritat Portuària.

Els serveis en un mateix espai

A les diverses infraestructures es troben gairebé tots els usos possibles d’un port: la càrrega i descàrrega de mercaderies, el trànsit de passatgers de línies regulars i de creuers, l’activitat pesquera, la navegació esportiva i, en menor mesura, les embarcacions militars. Aquestes activitats comparteixen un espai relativament reduït, fet que obliga a optimitzar l’ús de les instal·lacions i la gestió dels serveis.

A més, en terrenys portuaris es localitzen diversos organismes públics: el Centre Oceanogràfic, la delegació territorial de l’Agència Estatal de Meteorologia, el Centre de Coordinació de Salvament Marítim, l’administració de Duanes, la Comandància Militar de Marina, Capitania, Guàrdia Civil, Policia Nacional, Sanitat i les mateixes oficines de l’Autoritat Portuària.

Hi operen també desenes d’empreses privades, com les que proporcionen els serveis d’estiba i desestiba, d’amarrament, de remolc o de gestió de residus... tots els operadors de vaixells mercants i de passatge, els agents de duanes, les concessionàries de les instal·lacions esportives, etc. A banda d’aquestes empreses que desenvolupen funcions fonamentals del port, moltes altres de reparacions, manteniment i serveis diversos realitzen les seves activitats principals allà mateix.

Obert 24 hores, 365 dies a l’any

L’activitat és intensa de manera continuada al port de Palma: les 24 hores del dia, 365 dies a l’any. Les xifres corroboren aquesta activitat: uns 2.300.000 passatgers anuals entre línies regulars i creuers, 170.000 vehicles de passatge i 130.000 com a mercaderia, 3.000 vaixells mercants de 35 nacionalitats... 1 milió de tones de productes petrolífers, 200.000 de ciment, 6 milions i mig de mercaderies diverses.

Un cop d’ull a la memòria de l’Autoritat Portuària posa en evidència la forta dependència externa de les Illes, béns que avui consideram bàsics per al nostre estil de vida, per a la nostra activitat professional i per a l’oci vénen de fora i ens arriben sobretot pel port.

Gairebé tot el que tenim a casa o compram a les botigues els habitants de Mallorca ens ha arribat pel port de Palma: els electrodomèstics, la majoria dels aliments, la roba, els mobles, els llibres, i el combustible dels nostres cotxes i bona part dels materials de construcció de les cases. Les xifres més elevades d’entrada de mercaderies corresponen precisament al derivats de petroli, la benzina o gasoil dels nostres vehicles, i el ciment, unes dades molt significatives per entendre el funcionament i l’activitat econòmica de les nostres illes.

El port de Palma és així, doncs, la porta d’entrada per satisfer el nostre benestar material, l’economia i el consum, però també és un espai ple d’història i una part fonamental del paisatge de la nostra ciutat.

Sabies que...?

MÉS CREUERISTES

En pocs anys els visitants de creuers (1.340.000) han superat els passatgers de les línies regulars (810.000) i que el port de la Savina té el doble de passatgers que el de Palma (1.600.000)?

2 MILIONS 400 MIL TONES

El sector pesquer va capturar l’any 2014 dos milions de peixos, dos-cents mil mol·luscs i cent seixanta mil crustacis, la qual cosa va suposar un total de dos milions quatre-centes mil tones de captures?

CAMIONS CONTENIDORS

La majoria de les mercaderies arriben a Palma en camions contenidors, que les distribueixen directament a les empreses de tota l’illa.

VÍDEO REPORTATGE El port de Palma, capital dels ports

stats