Balears 04/04/2015

Un error de pilotatge va poder causar l'accident de l'avió de Swiftair a Mali

Un informe de les autoritats franceses que investiguen l'accident indica que els pilots mallorquins Isabel Gost i Agustín Comerón no activaren el sistema anticongelant de les sondes de pressió

Efe
2 min
La tripulació de l'avió de Swiftair.

ParísEls pilots mallorquins de l'avió MD83, Isabel Gost, de Caimari, i Agustín Comerón, de la companyia Air Algérie, operat per l'espanyola Swiftair, que es va estavellar a Mali el passat 24 de juliol amb 116 morts, no van activar el sistema anticongelant de les sondes de pressió, segons els investigadors francesos de l'accident.

Aquest error està en l'origen de l'accident que es va produir al nord de Mali, segons les conclusions preliminars de l'Oficina d'Investigació i Anàlisi (BEA), encarregada al costat de les autoritats malianes de les indagacions tècniques del sinistre.

En el mateix també van morir els sis membres de la tripulació, tots ells espanyols, a més de passatgers d'altres tretze països. A més de Gost i Comerón, hi havia tres madrilenys i un basc.

Els investigadors, que tenen previst publicar les seves conclusions definitives a finals d'any, van avançar que els pilots de l'aparell no van activar el sistema de congelació de les sondes, el que va portar a tenir a la cabina dades errònies sobre la pressió.

Segons la BEA, l'avió, amb destinació a Alger, es va enlairar amb normalitat de Ouagadougou a les 01.15 hora local i, després d'envoltar una zona tempestuosa, es va activar el pilot automàtic en l'altura de creuer, sobre els 9.500 metres.

Dos minuts més tard, segons el BEA, el valor de pressió registrat per l'avió, "paràmetre fonamental per a la conducta dels motors", era erroni per al motor dret i 55 segons més tard també per l'esquerre.

"Això es va deure, segons sembla, a la congelació de les sondes de pressió situades en els motors", ha assenyalat la BEA, que va recordar que aquests aparells compten amb un sistema de protecció contra el gel que els descongela amb aire calent.

Els investigadors francesos insisteixen que "l'anàlisi de les dades disponibles indica que la tripulació, pel que sembla, no va activar aquests sistemes durant la situació de l'avió en la seva altura de creuer".

Amb aquestes dades errònies, el pilot automàtic va reduir la velocitat de l'avió, pel que no va poder mantenir l'alçada de creuer.

Per corregir-ho, el pilot automàtic va ordenar que l'avió piqués cap amunt per mantenir la altura, el que va tenir l'efecte contrari, ja que va deixar de planejar i va anar caient.

Després de 20 segons de caiguda lliure, el pilot automàtic es va desconnectar i l'avió va partir bruscament cap a l'esquerra fins a tenir una inclinació de 140 graus i un angle de caiguda de 80.

En cap moment es va registrar una maniobra de la tripulació per impedir que l'avió caigués, han afegit.

L'informe va assenyalar que hi ha registrats dos incidents similars amb aquest tipus d'avions, però que en cap dels dos casos van causar un accident perquè van ser detectats i corregits pels pilots.

Els investigadors van indicar que prossegueixen els seus treballs per completar aquesta hipòtesi amb altres paràmetres de vol.

A més, estudiaran les reaccions possibles de la tripulació tot i que no compten amb els enregistraments de la cabina, ja que la caixa negra que les registra no està operativa.

També analitzaran "la formació i el seguiment" de les tripulacions de Swiftair.

stats