PALMA
Balears 20/07/2014

La peixateria del mercat de l’Olivar aposta per nous models de negoci

Llocs tradicionals conviuen amb espais de sushi, ostres i cuinats, i uns i altres se senten satisfets amb el canvi

Amelia Pijuán
2 min
UN MERCAT AMB DOS MONS Hi conviuen dos models de negoci amb un objectiu: atreure més clients.

PalmaUna petita rampa és el que separa la peixateria del mercat de l’Olivar de la resta d’establiments. Quan la passes, entres en un món paral·lel ple de gel on ofereixen el peix i el marisc locals tan antics com Pescados Carmen i Pescados Beatriz. Però enrere queda la típica imatge de la peixateria de l’Olivar; actualment hi trobam dos mons que conviuen dins el mercat: els llocs tradicionals de peix, parades que han vist passar els anys entre les quatre parets del mercat; i els espais de sushi, ostres i cuinats. Uns espais nous amb una altra estètica, un altre tipus de producte i amb el que interessa més a tots els comerciants de la peixateria: l’atracció que provoca. L’atractiu dels llums i de la novetat, l’atractiu de poder degustar un tros de sushi de salmó, unes gambes, un poc de bacallà frit amb allioli o unes ostres fresques amb cava mentre fas la compra de la setmana.

Queixes inicials

Tot i les queixes inicials, provocades per les aglomeracions i taps que es formaven en els passadissos quan coincidien gent comprant i gent menjant, molts dels propietaris coincideixen en el mateix punt: la innovació ha donat vida al mercat. I era necessari.

Fa uns anys et trobaves en una cambra “més fosca i més bruta”, explica Jordi, que fa més de 20 anys que es mou pel mercat. El seu company també el secunda i assegura que no enyora el mercat antic. “Aquest nou mercat és ple de gent, està més net i, allò més important, tots els llocs estan oberts”.

I és que el passadís del fons a la dreta ja no és el que era. On antany trobàvem les barreres baixades, ara és l’epicentre dels locals nous: ostres, bacallà, productes orientals i marisc llest per consumir al moment.

Per altra banda, parades tradicionals com Pescados Mir Vera i Pescados Alicia asseguren que estan encantats de tenir menys competència. “Primer, som menys els que competim per vendre el nostre peix; i segon, d’ençà que es varen obrir els nous llocs, tenim molta més gent, sobretot turistes que s’acosten a comprovar què ha canviat al mercat”, comenten.

El canvi de model dins el mercat ha significat un canvi qualitatiu en el qual tots hi han sortit guanyant, un encert, una passa endavant per a un mercat que fa més de 50 anys que obrí les portes. Estar al costat d’un local de sushi no suposa cap problema per als locals antics. “Què vols que et digui, tot el que suposi que passin més clients i deixin un poc de doblers ja va bé!”, declara Alicia Peralta, la propietària de Pescados Alicia. Al fons del mercat, els del Bar del Peix, amb la barra a rebentar com sempre, també aplaudeixen l’arribada de noves parades. La gent sempre serà gent, i augmenta la clientela.

Els nouvinguts es mostren igual d’encantats. Des de la barra d’El Cocedero, Pedro Torrens, el pare de l’amo, reitera que “les innovacions, sempre que es facin bé, són agradables. Al final, tot es va renovant, per què l’Olivar no hauria de fer-ho?”.

stats