CIUTAT
Balears 08/12/2017

Palma espera els projectes participatius

Els primers pressupostos votats per la gent per a aquest 2017 encara no s’han executat al 100%

Martí Gelabert
3 min
CORREDOR VERD  La primera zona d’execució es farà a la zona del canòdrom i del velòdrom.

PalmaS’ha evolucionat amb els sistemes de votació, però no en l’execució. I aquesta és una de les voluntats de la Regidoria de Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Palma en relació amb els pressupostos participatius i els seus projectes guanyadors. De fet, s’ha vist un estancament en executar-los. Analitzam en quina situació es troben.

Carrils bici

Els veïns de Palma varen apostar per ampliar-ne la xarxa

Dels primers pressupostos participatius d’aquest mandat, el de l’ampliació de la xarxa de carrils bici és un dels dos que s’ha començat a executar. La regidora de l’àrea, Eva Frade, explica, però, que ha arribat tard perquè la Regidoria de Mobilitat s’ha trobat en una situació “molt greu a causa de tot el cas de corrupció”. Ha endarrerit el procés d’iniciar la planificació i el desenvolupament del carril. Això sí, s’espera que aquest mes es pugui donar per acabat i inaugurar-lo abans que acabi l’any. Va rebre 456 vots durant la convocatòria de 2016.

Protecció del Carnatge

Més avançat i en constant col·laboració

El projecte de protecció del Carnatge és un dels més avançats. Es va començar una primera fase de recuperació en la qual es varen invertir 300.000 euros. Ara, es treballa de manera conjunta amb altres àrees “perquè hi hagi una rehabilitació sòlida i que pugui durar”, exposa Frade. Això sí, la regidora també lamenta que tot el procés implica una sèrie de contractes que necessiten uns tempos molt més amplis dels que a l’Administració li agradaria disposar.

Corredors verds a la Riera

Molt més estancat que la resta dels projectes

El regidor d’Infraestructures, Rodrigo A. Romero, s’ha compromès a tenir-ne redactat el projecte a finals d’any. De fet, encara està en fase de planificació i disseny. “És un tema que sembla molt lleuger i no ho és”, apunta Frade. També es mira aquesta iniciativa amb l’àrea d’Urbanisme, perquè haurà de tenir una “consistència harmònica” amb els projectes que l’àrea prepara de la falca verda, el canòdrom i el velòdrom. Infraestructures també ha plantejat que hi hagi un bosc, que sigui transitable, accessible, que tingui llum i que sigui “sòlid” pel que fa a policia, per als veïns i, “sobretot, quant a gènere”.

Segons Frade, construir tota aquesta procedimentació ha provocat que es “dilati molt en el temps”. La regidora assegura que s’hi ha posat solució de la manera que s’ha pogut i que els diners que queden per a execució passen a un plurianual al 2018. Frade pensa que en el pimer trimestre de l’any ja es podran veure els camions sobre el terreny, i assegura que la fase d’execució és la més ràpida.

Quan es fa “una construcció tan grossa” i s’ha de passar per tots els procediments, els temps s’allarguen. Frade admet també la falta d’experiència de l’àrea, perquè internament no se sabia “com s’havia de fer la utilització de la compatibilitat i les partides”. Amb vista als pressupostos per als projectes de 2018, però, Frade assegura que es té “tot per mà”.

De fet, la regidora exposa que hi ha partides de districtes que són molt més petites. D’altres, que són de regidories que tenen “més celeritat”. Frade posa l’exemple de l’espai de joves del Rafal, que el més segur és que s’implanti d’aquí a poc, i el casal de barri de Pere Garau, on se cerquen lloguers. Frade apunta que el fet que les obres que es demanen “siguin més petites i ajustades” permet no passar per les “grans harmonitzacions europees, que són el llast”.

“Esper que el 2018 vegem finalitzades les de 2016, les de 2017 i, amb vista als pressuposts de 2019, tenir-ho tot executat”, augura Frade.

stats