CONSUM I TURISME
Balears 22/06/2013

Els multimilionaris es van enamorar d'Eivissa

El negoci del superluxe a l'illa està vivint un moment daurat

David Ventura
4 min

EivissaLa gerent de Foment de Turisme d'Eivissa, Àngeles Nogales, recorda que l'any 2008 la Fira Nàutica de Barcelona ocupava vuit pavellons del recinte firal. Enguany, el Nàutic és incapaç d'omplir la Fira: "Amb la crisi econòmica, els qui tenien vaixells d'entre 8 i 12 metres d'eslora se'ls han hagut de vendre", explica Nogales. "Jo estava preocupada, però em van tranquil·litzar: els qui tenen vaixells de més de 30 metres d'eslora no han notat la crisi", diu. La història ja s'ha explicat moltes vegades: la crisi ha castigat amb duresa les classes mitges però, en canvi, els rics són més rics. Per tant, en aquesta cojuntura, és necessari reinventar-se i anar a buscar el nou client: els rics i, si és possible, els superrics.

L'inici d'aquesta història

D'un sol 5 estrelles a l'explosió dels clubs i els resorts de luxe

A dia d'avui, es fa difícil imaginar que a l'any 2007 només hi havia un hotel de cinc estrelles a tota l'illa d'Eivissa: l'Hacienda na Xamena, situat als penya-segats de Sant Miquel. Res més. 2008 suposa un canvi de tendència. L'any que marca l'inici del cataclisme econòmic és també el de la inauguració dels dos primers establiments de cinc estrelles de la ciutat d'Eivissa: l'Ibiza Gran Hotel i l'Hotel Mirador. L'any 2008 també és el de la inauguració d'un espai que es convertirà en un símbol d'aquesta nova època: l'Ushuaïa Beach Club, que importa el concepte del beach club : un espai vinculat a un hotel on els cients poden gaudir l'actuació en directe dels discjòqueis més famosos del moment.

Cinc anys més tard, Ushuaïa s'ha convertit en una història d'èxit i no para de créixer. L'any 2011 va incorporar un hotel i enguany n'ha sumat un altre: l'Ushuaïa Tower. El que es ven és exclusivitat i luxe, però amb l'hedonisme amb el qual es relaciona l'Eivissa de les discoteques. A Ushuaïa tot està pensat per satisfer els capricis de la gent a qui els diners no suposa cap problema. La suite més cara, la Top of the World, va tenir durant la seva obertura a Leonardo di Caprio com inquilí, qui va venir directament del Festival de Canes. Podia haver quedat a Saint-Tropez, pero Di Caprio va preferir Eivissa.

A l'Ushuaïa trobem VIP Boxes on es poden organitzar festes privades i que compten amb la seva pròpia cabina de disc-jockey . Hi ha tres restaurants, entre ells l'Oyster Bar, especialitzat en ostres i caviar. Es poden demanar ampolles de vodka de 3.000 euros i reservar un iot per una excursió a Formentera o, si es desitja, un jet privat. És el que demana una clientela internacional en què no falten milionaris russos, xeics àrabs i fortunes provinents de països emergents com Índia o Brasil.

Un camí que també han seguit altres marques. Així, l'any 2011 el grup Pachá obria Lío, un restaurant-cabaret de preus prohibitius i pensat també per a un públic exclusiu. Lío ha estat un èxit esclatant i ara Pachá reforça la seva aposta per l'exclusivitat amb Destino, un resort VIP situat sobre els penya-segats del cap de Martinet, amb espectacles diaris i l'objectiu d'atreure una clientela acomodada.

Servei disponible 24 hores

Del "concierge" per a tots al xampany edició limitada

La paraula del moment és 'concierge'. És el servei que ha d'oferir qualsevol empresa destinada a un client de luxe. 'Concierge' és, senzillament, ocupar-se de tot el que comporta passar unes vacances a Eivissa. És un servei total i integral. Així, empreses com Ibiza Lux Villas o Ibiza Quality Villas no només lloguen mansions, sinó que també ofereixen cuiners, organitzen festes privades, lloguen iots, cotxes, limusines, jets privats, helicòpters, aconsegueixen entrades VIP als millors 'beach clubs' i discoteques, s'encarreguen de les reserves dels restaurants, ofereixen cangurs, guardaespatlles, entrenador personal, cangurs, personal de seguretat, un mestre de ioga o un massatgista expert. És a dir, un servei durant les 24 hores del dia perquè l'estada dels selectes clients sigui, senzillament, perfecta.

Els qui també viuen en primera persona aquesta febre són les empreses distribuïdores de productes premium. Xavier Escandell, d'Enotecum, posa un exemple de l'evolució del negoci: "Fa quatre anys, nosaltres distribuíem 200 caixes d'una tònica premium com Fever Tree. Enguany, en distribuirem 6.000".

Escandell comenta que Eivissa s'ha posat tant de moda que algunes marques de luxe com el vi blanc Belondrade y Lurdon ha creat una edició especial d'ampolles de dos i tres litres pensada per a la seva clientela d'Eivissa: "Els clients ens demanen formats i edicions limitades de xampany. Pel que fa a la demanda de productes premium, estam a l'altura de Londres o Nova York, i quant al 'turisme de festa', ens podem comparar a Las Vegas", afirma.

El risc de l'èxit

Foment alerta que els valors intangibles també són luxe

No obstant això, aquest model té el risc de morir d'èxit. Un possibilitat contra la qual es lluita des de Foment del Turisme d'Eivissa, que l'any 2010 va crear un club de producte destinat exclusivament al turisme de luxe: l'Ibiza Luxury Destination. Segons Nogales, el principal mèrit d'Eivissa és haver-se construït una imatge de marca molt potent i diferenciada: "L'illa es relaciona amb la llibertat. És un luxe on no s'exhibeix l'or. A Eivissa el luxe és el seu cel, les seves cales, la seva gastronomia i, a més, tenir la llibertat de ser tu mateix". El luxe no seria només el consum desenfrenat, sinò que també uns valors intangibles

Nogales està convençuda que el turisme del luxe continuarà creixent i que les oportunitats de negoci són magnífiques, però alerta dels problemes que pot comportar morir d'èxit: "Tot passa per la regulació, el control, l'equilibri. No hem de ser un lloc massificat i sorollós. No hem de ser un lloc bigarrat".

Durant anys, el turisme a Eivissa semblava abocat al carreró sense sortida de baixar preus per ser competitius. Ara, el pèndol ha canviat.

stats