EDUCACIÓ
Balears 17/12/2016

Un mètode per revertir el fracàs en matemàtiques

El Govern aposta per ‘JUMP Math’, un programa innovador en la matèria

Martí Gelabert
4 min
PARTICIPACIÓ 
 El mètode ‘JUMP Math’ fomenta la participació de l’alumne a partir de la manipulació d’objectes que permeten que els estudiants entenguin els conceptes. Segons diversos estudis, suposa passar dels mals resultats a l’excel·lència.

PalmaEls resultats de matemàtiques a Primària se situen tres punts per sota de la segona pitjor matèria pel que fa a aprovats. A 4t d’ESO, aquesta escletxa s’ha fet més gran: arriba als deu punts de distància. A Batxillerat, en funció de la modalitat, hi ha unes diferències d’entre dos i sis punts. Un comú denominador, però, és que les matemàtiques són l’assignatura que més difícil resulta fa als estudiants de les Illes. Són resultats del curs passat i que va presentar la Conselleria d’Educació aquest novembre.

Quin és el problema? Què falla en el sistema? Si més no, una de les principals variables que semblen explicar aquest factor és el mètode emprat. De fet, la Conselleria d’Educació va proposar als centres que, per a aquest curs, s’inscrivissin a una nova metodologia que, segons diuen, redueix dràsticament les taxes de fracàs escolar en matemàtiques. Es tracta del mètode JUMP Math, un programa que va néixer al Canadà fa uns catorze anys. Segons el director de JUMP Math a l’Estat, Miquel de Paladella, es tracta del “programa educatiu més avaluat del món”. En concret, es van invertir tres milions d’euros per constatar, segons explica, uns “resultats espectaculars”.

El seu funcionament consisteix en la pràctica, per tal que els alumnes entenguin la teoria que se’ls està explicant, els problemes matemàtics als quals hauran de fer front. De Paladella explica que es tracta d’un mètode que cerca l’equilibri entre la tradició -molt estesa a l’Estat- i els mètodes innovadors -fortament alts en països com els EUA. Que l’alumne descobreixi per ell mateix, que demani coneixement. I que tingui, al darrere, un equip de professors que el pugui guiar. “El mètode planteja reptes perquè els alumnes els entenguin”, explica De Paladella.

Posa l’exemple de les fraccions. Es pot explicar la teoria i, després, els alumnes l’han de posar en pràctica. Però, realment els alumnes entenen com funciona una fracció? O només es guien per una sèrie d’instruccions que han de seguir per obtenir un resultat? Amb JUMP Math, per exemple, es convida els nins a fraccionar un pastís; a tallar, llevar troços i tornar-ne a posar; a fraccionar un altre pastís. Intercanviar. Després, poses en marxa la teoria. “Primer manipules. Entenen el concepte, els pots ajudar perquè descobreixin”, diu De Paladella.

El director de JUMP Math diu que, per ell, “el gran fracàs arriba quan els alumnes et demanen quina operació necessiten per resoldre un problema”. De Paladella diu que “els resultats són dramàtics” i que un de cada quatre alumnes, segons l’informe PISA, “no té el nivell bàsic de matemàtiques per ser ocupable a la nostra economia”.

A les Illes hi ha inscrits, ara mateix, una quarentena de centres. Han començat amb aquest experiment pilot. “Suposa un esforç molt important per al docent”, assegura De Paladella, ja que també s’ha d’adaptar a un nou sistema que inclogui molts més exercisis pràctics. Ha d’insistir perquè els alumnes manipulin objectes i puguin visualitzar conceptes, pautar una bona seqüència de passes per arribar-hi, avaluar de manera contínua i assegurar que els alumnes han entès cada passa per afavorir la participació.

Des de JUMP Math s’explica que els resultats que dóna el programa permeten reduir els suspensos i multiplicar els excel·lents. A Toronto, per exemple, la Universitat va concloure que els alumnes que seguien aquest programa aprenien “més i millor” que el grup que utilitza el programa de matemàtiques més popular. També destaquen que, en una escola de la ciutat de Barcelona, els resultats van passar de registrar nombrosos suspensos a no registrar-ne cap ni un.

Demanda al Govern

Com publicà el maig el diari El Mundo, l’Associació nacional d’editors de llibres i material d’ensenyament (Anele) va denunciar que la Conselleria oferís aquest programa als centres. Es criticà el Govern d’actuar com a “promotor comercial”. Veien que es podrien sentir perjudicats si la Conselleria oferia un programa innovador als centres.

Educació, però, es va defensar en el seu moment. Es presentà, primer, una denúncia contra la Conselleria. Més tard, l’Anele tornà a insistir amb un recurs contenciós administratiu, però el presentà fora de termini, de manera que es quedà sense cap efecte. El PP i C’s no van trigar a criticar la decisió del Govern. Ara bé, el Govern advertí que, en comunitats com Galícia, Múrcia, Madrid i Castella-la Manxa, els governs respectius del PP donaren ajudes a JUMP Math perquè es pogués dur a terme un programa pilot.

Altres metodologies per canviar el sistema

A més de JUMP Math, altres centres de les Balears utilitzen sistemes que van més enllà de l’ensenyament tradicional -o, si més no, de com s’ha ensenyat fins ara- per intentar revertir els mals resultats acadèmics en matemàtiques. Per exemple, en el cas de les escoles de la Puresa, se segueix un model de matemàtiques cícliques a l’Educació Primària. Rep el nom d’ entusiasmat i és una idea original del Departament de Matemàtiques de l’escola Mare Alberta -on s’implanta fins a 4t d’ESO. Aquest sistema critica, per exemple, que fins ara s’estudia un tema i, un cop avaluat, ja no es torna a fer fins a finals de curs. Es dóna un cop de volta i a cada unitat didàctica es va veient una mica de tot. Fraccions, decimals, factorització, funcions... i, en el següent tema, una mica més. I es va introduint més matèria. És una manera de no perdre contingut i d’anar-lo ampliant tema a tema.

Un altre mètode, sovint emprat, és el Kumon. Es basa en el càlcul mental i en la confiança per aplicar habilitats, que van guanyant de manera gradual. “Això s’aconsegueix a través de l’orientació individualitzada, que permet aprendre a estudiar per un mateix”, relaten els seus creadors.

De fet, l’objectiu de poder aprendre gradualment gira entorn del mètode.

stats