Balears 19/10/2017

Saps per què el llaç contra el càncer de mama és rosa?

La idea va sorgir l'any 1992 de la mà d'una editora d'una revista de salut per a dones i la vicepresidenta d'Estée Lauder

Ara Balears
2 min
Membres de l'Ajuntament de Palma i de l'AECC, al balcó de Cort.

PalmaLa primera imatge que ve al cap quan es parla de càncer de mama no sol ser una dona sense pit, o un tumor. És el llaç rosa. S'ha convertit en el símbol més representatiu de la causa i es va crear com a imatge que simbolitzàs arreu del món el compromís i la conscienciació sobre el càncer de mama. Tanmateix, també s'ha consolidat com una eina de consum. Quin és, però, el seu origen?

L'any 1992 va ser catalogat pel diari nord-americà 'The New York Times' com "l'any dels llaços". No només va sorgir el llaç rosa, sinó també el vermell per visibilitzar la lluita contra el VIH. La idea va sorgir a una festa benèfica als Estats Units, en què es van trobar les dues dones que van posar en marxa la concepció del llacet que ens ha arribat. Eren Alexandra Penny i Evelyn Lauder, editora de 'Self' –una revista de salut per a dones– i vicepresidenta de la firma Estée Lauder, respectivament.

Allà van començar amb la idea de fer llaços per aconseguir el suport de la firma de cosmètics i poder-los distribuir a través de les botigues de Nova York. Paral·lelament, una dona que havia patit càncer de mama, Charlotte Hayley, va començar a vendre llaços amb una targeta en què explicava que, del pressupost anual de l'Institut de Càncer dels Estats Units –1,8 bilions de dòlars–, només un 5% anava a la prevenció del càncer. "Ajuda'ns a despertar els nostres legisladors i els Estats Units utilitzant aquest llaç", deia el cartell. El llaç era de color melicotó.

Penny i Lauder es van interessar per la idea de Hayley i s'hi van posar en contacte. La dona va rebutjar la proposta perquè considerà que tenia un propòsit "massa comercial" i no tant de conscienciació, per la qual cosa l'editora de 'Self' i la vicepresidenta d'Estée Lauder van anar als advocats i van decidir atorgar al llaç un nou color per tirar la idea endavant sense Hayley. Així va néixer el llaç de color rosa.

El que hauria de ser un símbol de conscienciació i solidaritat va néixer com una eina comercial i s'ha anat estenent aquest ús. De fet, l'organització Pink Ribbon International (Llaç Rosa Internacional) té els drets del llaç, cosa que vol dir que ningú no pot "copiar-lo" ni fer-lo servir per a altres coses sense el seu permís.

stats