PRODUCCIÓ
Balears 17/03/2017

El formatge Mahón-Menorca augmenta vendes

Se’n potencia la comercialització a l’Estat

Ivan Martín
2 min
El formatge Mahón-Menorca consolida el seu èxit arreu del món.

MaóLa salut del formatge Denominació d’Origen Mahón-Menorca es troba en el millor moment. Les darreres dades relatives a les vendes ho corroboren. L’èxit de la producció traspassa fronteres i ja es consumeix en països exòtics com Tailàndia, Jordània i Corea del Sud, entre d’altres.

Un total de 29 empreses configuren la Denominació d’Origen. El president del Consell Regulador és Bosco Triay. Des de l’entitat no dubten a l’hora d’afirmar que “estam molt contents, però som prudents, perquè el mercat en el qual es mou el formatge és variable”. El president comenta que “encara ens queda molt de camí per recórrer. Hem consolidat el nostre formatge als Estats Units, però tenim mercat per millorar unes xifres que durant el 2016 han experimentat una crescuda espectacular”.

Segons dades del Consell Regulador del Mahón-Menorca, l’any passat es varen produir 2.500 tones de formatge. 332 varen exportar-se a l’estranger, una quantitat que representa el 13% del total produït, i curiosament la meitat de les exportacions recauen en els Estats Units. En aquest sentit, Bosco Triay atribueix l’èxit a “les diferents campanyes promocionals. Són molt costoses, però han valgut la pena. Una acció promocional als Estats Units multiplica per deu el cost que tindria la mateixa en el nostre país”.

Pel que fa a la resta de països, destaca l’interès que genera el formatge menorquí a França. Es tracta d’un mercat que, en certa manera, podria qualificar-se com de competència directa del Mahón-Menorca. El president del Consell Regulador comenta que “els francesos estan entre els tres primers països que consumeixen el nostre formatge. En són grans consumidors, però al mateix temps en són exportadors. França és un bon receptor per tastar formatge. En aquest país en tenen tot tipus de varietats, ja que estan envoltats de formatges com els que procedeixen d’Holanda, Àustria i Itàlia”.

El potencial de Menorca és immens. De fet, Bosco Triay assegura que “el meu somni és veure que tot el sobrant de llet es transforma en formatge. Si ho féssim, seria un valor afegit i comportaria importants beneficis econòmics per a tots. Les fortes davallades del preu de la llet a la Península aquí no s’han registrat gràcies a la producció formatgera”. La DO Mahón-Menorca presenta “un formatge únic, incomparable i que concentra l’essència de l’illa”. “L’estàndard és el formatge de be, i el de vaca queda en un segon pla. Quan el tasten, comproven que és molt gustós i una explosió en qualsevol paladar”, hi afegeix Triay.

Per tot plegat, l’altre repte que hi ha damunt la taula és potenciar-ne les vendes en el territori estatal. En aquests instants, Catalunya, la zona del Llevant peninsular i Madrid són els principals consumidors del formatge de Menorca. Bosco Triay té clar que “a la majoria de l’Estat tan sols ens coneix un 3,5% de la població, una xifra molt baixa però que permet ser optimistes amb vista al futur, perquè la quota potencial de consumidors és molt elevada”.

stats