EDUCACIÓ ESCOLARITZACIÓ
Balears 31/05/2014

El 77% de les famílies tria l’ensenyament en català

Els directors diuen que Camps contradiu el Constitucional forçant l’equilibri de llengües

i
Mercè Pinya
3 min
DEL 80% AL 77%  La Conselleria va destacar que el percentatge d’elecció del català baixa 3 punts.

PalmaEn un 77% de les sol·licituds que han fet les famílies per escolaritzar els seus fills per primera vegada (11.657) s’ha triat el català com a llengua vehicular. La Conselleria d’Educació va voler destacar ahir en la seva informació oficial que aquesta xifra suposa “un descens del 3% respecte de les dades del curs anterior”, en què el percentatge del català com a primera llengua va ser del 80%.

Aquests tres punts percentuals de diferència són lògicament els que ha avançat el castellà, que amb 2.652 sol·licituds assoleix el 23% de peticions, respecte del 20% registrat en el curs 2013-2014.

L’elecció de la primera llengua ve regulada per l’Ordre de 13 de setembre de 2004 per la qual s’estableix el dret dels pares a triar la llengua en Educació Infantil i en primer i segon d’Educació Primària. En aquest darrer cas, cal que l’alumne no hagi estat matriculat anteriorment en Educació Infantil en un centre educatiu sostingut amb fons públics de les Illes Balears.

Educació va explicar ahir que en total han estat 14.885 les sol·licituds de plaça presentades enguany, fet que suposa un 5% menys que en el curs anterior. D’aquestes, 3.015 s’han registrat de manera telemàtica, “xifra que representa el 20% del total de les sol·licituds”, va dir ahir la Conselleria.

Publicació d’admesos

La Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats publicarà dijous que ve, dia 5 de juny, les llistes provisionals d’admesos relatives tant als nous escolaritzats per al curs 2014-2015 com a aquells que hagin demanat un canvi de centre educatiu.

Després de la publicació de la llista provisional, dijous de la setmana que ve “s’obrirà un període de reclamacions i de resolució d’aquestes per, posteriorment, publicar, dia 19 de juny, les llistes definitives”, va informar Educació. Finalment, el 23 de juny s’iniciarà el període de matriculació.

Els directors protesten

L’aplicació del Tractament de llengües que ha imposat la Conselleria continua generant friccions amb els docents. Ahir, l’Associació de directors de Secundària va mostrar el seu disgust perquè el servei d’Assessorament al Tractament de Llengües a les Escoles (ATLES) de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats va remetre unes instruccions sobre com aplicar el TIL per al curs que ve que consideren absolutament “forçades”.

Segons els directors, es tracta “d’un suposat recull de les qüestions més demanades pels centres”, sobre com modificar els projectes de Tractament Integrat de Llengües (TIL) per al curs vinent. Aquestes recomanacions són “pseudoinstruccions forçades, i molt restrictives”, a partir de l’ordre de desenvolupament del TIL en allò que fa referència al còmput mínim d’hores a impartir en cadascuna de les llengües oficials.

“No té sentit”, digueren els representants dels directors, que a l’ordre en qüestió s’estableixi un còmput mínim horari a impartir en les dues llengües oficials i després, basant-se en una interpretació purament aritmètica del concepte d’equilibri lingüístic, s’obligui els centres públics a impartir el 50% de les matèries no lingüístiques que no es facin en anglès en cadascuna de les dues llengües oficials. “És evident que aquesta obligació sobrevinguda entra en contradicció amb l’existència d’un còmput horari mínim, que en aquest cas deixa de tenir sentit”, afirmaren.

Per altra banda, opinen, “la concepció d’equilibri lingüístic com un repartiment horari al 50% entre les dues llengües oficials entra en contradicció amb el criteri del Tribunal Constitucional expressat en la seva sentència de 337/1994”. Una sentència que fa referència a l’equilibri com una expressió que no té per què significar una igualtat matemàtica, sinó que ha d’atendre el context i la realitat social.

“Aquesta interpretació forçada de la norma contradiu el principi d’autonomia pedagògica dels centres establert a la LOE”, digueren.

stats