FRAU INTERNACIONAL
Balears 20/10/2017

Les falses intoxicacions ja impliquen 800 turistes a les Balears

L’estafa massiva s’hauria fet amb reclamacions de 77 despatxos d’advocats

Anna Schnabel
2 min
Un grup de turistes a les Balears, on els hotels han estat aquest estiu el blanc d’una allau de reclamacions falses.

PalmaLa Policia Nacional ja ha identificat prop de 800 turistes britànics implicats en la presumpta estafa massiva de falses intoxicacions alimentàries en establiments hotelers de les Balears. El cas ha acabat generant perjudicis econòmics molt significatius als sectors turístics balear i espanyol. Aquests turistes haurien presentat les reclamacions a través de 77 despatxos d’advocats que haurien orquestrat, segons la policia, una presumpta organització criminal.

La investigació s’emmarca en l’operació Hook, dirigida pel Jutjat d’Instrucció número 2 de Palma. El que han de dirimir ara les investigacions és si els britànics que van participar en el frau, que van viatjar a Espanya a través d’operadors turístics en règim de tot inclòs, han comès un delicte d’estafa en massa, al·legant problemes gàstrics inexistents.

Només un petit percentatge dels reclamants hauria anat al metge. “És suficient un simple tiquet de compra d’un medicament per justificar la intoxicació”, assegura la policia en una nota. Els operadors anglesos haurien estat els encarregats de descomptar els imports de les reclamacions. Els hotels afectats, a més de les pèrdues econòmiques derivades d’aquestes pràctiques, també han hagut de fer front a les despeses de la seva defensa jurídica.

Segons la policia, a més, els hotels afectats han superat sempre amb èxit les inspeccions sanitàries, fins i tot les que havien duit a terme els mateixos operadors turístics anglesos, que després procedien a gestionar la reclamació.

Utilitzar les lleis

Aquests turistes -segons la investigació policial- han aconseguit perpetrar l’estafa amb la col·laboració de despatxos britànics que els captaven a través de tiqueters -que promovien la interposició de reclamacions fraudulentes- i webs especialitzades. Rere els presumptes col·laboradors de l’entramat, els investigadors consideren que s’amaga un “evident ànim de lucre” i que han utilitzat la llei anglesa a favor seu.

Així mateix, els investigadors creuen que recentment s’hauria actuat contra els esmentats tiqueters. Davant del que es considera un “frau internacional”, els agents han hagut de treballar amb instàncies policials internacionals per lluitar contra els autors del delicte. Els primers efectes d’aquesta col·laboració es poden apreciar, de fet, en la condemna recent de 9 i 15 mesos de presó a una parella de turistes britànics.

Praxi fraudulenta

Des del gener del 2016 fins a finals d’aquest estiu s’han rebut a les Balears reclamacions per un import màxim de 4 milions de lliures esterlines (gairebé 4,5 milions d’euros). La xifra suposa un increment del 700% respecte al volum d’anys anteriors. La mateixa praxi fraudulenta s’hauria produït també a les Canàries.

Els investigadors creuen que els suposats afectats haurien cooperat amb els advocats interposant la denúncia. Arran d’aquest fet -explica la policia- obtenien unes vacances gratuïtes que aquests els prometien, repartint-se els beneficis amb els autors intel·lectuals de la maquinació.

L’efecte crida que va popularitzar l’estafa comença a actuar, no obstant això, en sentit contrari. Ara mateix s’estan produint retirades massives de falses reclamacions al Regne Unit, arran del temor d’haver d’afrontar fins i tot penes de presó.

stats