TRANSPORT AERI
Balears 18/07/2016

Els controladors alerten de la situació "límit" que viu Son Sant Joan

El rècord de vols que va registrar el principal aeroport illenc aquest dissabte ha motivat les queixes de l'USCA pels riscos de seguretat que suposa l'excessiva càrrega de feina que pateixen

Miquel Ramis
2 min
Qualsevol imprevist provoca un efecte 'bolla de neu'.

PalmaSon Sant Joan viu una "situació límit" que dificulta "complir els paràmetres de seguretat de les operacions". Així ho ha denunciat la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) a través de la seva portaveu a l'aeroport de Palma, Mara Riosalido.

Quan encara no s'ha entrat en el mes d'agost, període que normalment sol coincidir amb el de major afluència de visitants a les Illes, la principal instal·lació aeroportuària de l'Arxipèlag va superar el seu rècord de vols aquest dissabte amb un total de 1.054 operacions.

Una xifra de trànsit aeri que porta el "sistema aeroportuari al límit", segons ha explicat Riosalido. La controladora aèria ha assenyalat que el volum de feina que han de suportar amb els recursos de què disposen provoca "situacions de tensió" i de pressió per part d'Enaire, antiga AENA.

"Quan dus el sistema tan al límit, hi ha el perill d'incomplir els paràmetres de seguretat i qualitat", ha destacat. Tot forma part d'una roda que amb el més mínim imprevist provoca tot un daltabaix. Riosalido ho ha qualificat d'efecte "bolla de neu".

"El més mínim imprevist fa que no es compleixi amb l''slot' (temps que cada avió té assignat a l'aeroport) i això genera situacions de molta tensió. El nombre de places d'aparcament d'avions és limitat i si un s'endarrereix, el següent no pot ocupar-lo", ha assenyalat.

En aquest sentit, s'ha de recordar que la pèrdua de l''slot' suposa un perjudici econòmic per a l'aerolínia, que ha de tornar a pagar el seu torn.

"Treballam tan al límit que no ens podem permetre el més mínim error, fet que provoca que qualsevol imprevist suposi un efecte bolla de neu", ha sentenciat. Així, el que són retards de minuts al cap del dia es converteixen en hores d'endarreriment. Una situació que Enaire vol evitar a les totes.

"És impossible que s'augmenti el trànsit aeri"

O més recursos o menys avions

Davant la possibilitat que pugi el trànsit aeri el que resta d'estiu, l'USCA es mostra taxativa. "Amb els recursos actuals, és impossible que s'augmenti el trànsit aeri, els límits són els que són", ha indicat Riosalido. L'equació té una resolució simple: o més personal o menys avions.

Segons fonts del sindicat, un dels principals problemes és que Enaire fa 10 anys que no incorpora personal. La darrera convocatòria es va llançar el 2006, amb 165 places, i des de 2010 no hi ha noves incorporacions. L'edat mitjana de la plantilla és de 47 anys i en alguns centres supera els 50.

Així, auguren que la situació s'agreujarà l'estiu que ve. S'han convocat 39 places de controlador, però no arriben a cobrir ni les jubilacions que es preveuen, que són 93.

stats