TRIBUNALS
Balears 21/07/2016

Condemnats a pagar 1,8 milions d'euros per haver xocat contra un vaixell de Trasmediterránea

El capità del iot, que va provocar el sinistre davant el port d'Andratx l'any 2000, ja fou declarat culpable de danys per imprudència

Agnès Antich
2 min
En la imatge el buc 'Milenium' de la companyia naviera Trasmediterranea.

PalmaLa Secció Quarta de l'Audiència Provincial de Palma ha confirmat parcialment la sentència del Jutjat de Primera Instància 11 de Palma en la qual es condemnava el capità d'un iot –més dues entitats asseguradores– que s'estampà contra un vaixell de Trasmediterránea davant el port d'Andratx, l'estiu de l'any 2000, a pagar 1.799.138 euros a l'asseguradora Mapfre i 105.177 euros a la companyia Trasmediterránea. L'Audiència únicament afegeix a aquestes quantitats els interessos moratoris de 105.177 euros.

La secció civil vincula la seva resolució a la sentència dictada per la Secció Primera de l'Audiència, en la qual per la via penal es condemnà el capità del iot 'Auriga E', F.C.F, com a autor d'un delicte de danys causats per imprudència per haver-se estavellat contra el vaixell 'Milenium' de Trasmediterránea, tot i que el capità del iot i dues entitats asseguradores insistien que la maniobra imprudent de F.C.F. es va produir per l'absència de vigilància efectiva en la navegació.

La Secció Quarta entra a valorar si la conducta de la tripulació del vaixell de Trasmediterránea va contribuir que tingués lloc l'accident. La Sala entén que els dos vaixells es veieren quan els separaven 4 milles de distància, però el capità del iot no va fer servir els aparells electrònics de què disposava per esbrinar la velocitat i el rumb del Trasmediterránea. I conclou que la conducta dels tripulants no fou negligent, ni tampoc és capaç de constituir causa eficient del sinistre, en concurrència amb la negligent maniobra efectuada pel capità de l''Auriga E'.

"No hi ha base suficient per afirmar que els tripulants del ferri haguessin ponderat malament el risc de l'abordatge, perquè aquest no es va deure a la seva falta de previsió o a una deficient anàlisi de les dades obtingudes, sinó que va tenir la causa en una maniobra inopinada i sorprenent realitzada pel iot", apunten els magistrats. També consta en la sentència que les pericials indicaren que la velocitat de tots dos vaixells era excessiva i que no és aconsellable navegar tan a prop de la costa.

Així i tot, el capità del iot volia convèncer la Sala que en cap cas varià inapropiadament el rumb a estribord, raó per la qual impactà contra el costat de babord del 'Milenium', sinó que fou el vaixell el que, seguint el rumb de col·lisió amb el iot, tallà la proa d'aquest, sense que res es pogués fer des del iot per evitar l'abordatge.

La Secció Quarta tampoc considera l'abonament d'1.616.000 euros que reclamava Trasmediterránea pels 101 dies que va estar aturat el 'Milienium' durant la reparació. Els magistrats asseguren que la companyia va substituir l'embarcació per una altra.

stats