Balears 18/08/2016

SFM exigirà clàusules socials en el contracte d'electrificació del tren

Tributar a l'estat espanyol i respectar els drets laborals dels treballadors són dues de les condicions que hauran de complir les empreses interessades

Montse Terrasa
2 min
Jaume Mateu i Mateu Capellà, durant la roda de premsa.

PalmaTotes les empreses que vulguin optar al contracte d'electrificació del tram entre l'estació d'Enllaç i Manacor, en fase de licitació, a més de complir els requisits tècnics i econòmics, hauran de garantir els drets laborals i de qualitat en l'ocupació dels seus treballadors, la integració en la plantilla de persones amb discapacitat, un pla d'igualtat entre homes i dones, la inserció laboral, el compliment de criteris ètics, i la transparència i justícia fiscal. Les empreses estan obligades a tributar a l'estat espanyol i estan prohibides les que, sigui de manera directa o indirecta, tinguin domicili fiscal en paradisos fiscals, ha informat el director general.

Segons ha comentat Mateu, es puntuarà que les empreses millorin les condicions salarials dels treballadors que estableix el conveni sectorial o l'Estatut dels Treballadors, i totes aquestes exigències es demanaran en la licitació del tram entre l'Enllaç i sa Pobla.

El director general de Mobilitat ha reiterat que l'electrificació del tren és una prioritat del Govern i que s'ha aconseguit avançar un any en el calendari d'obres, per la qual cosa SFM serà molt estricte en el compliment de terminis. Els plecs de la licitació recullen penalitzacions importants per retards: des de 6.500 euros per dia, en retards inferiors a 21 dies, i fins a 10.000 euros diaris per retards superiors a 40 dies.

El termini per presentar ofertes a l'electrificació entre l'Enllaç i Manacor finalitza el 30 de setembre, mentre que el projecte del segon tram cap a sa Pobla està en exposició pública fins al 23 d'agost. Les previsions del Govern és que les obres dels dos trams es facin en paral·lel durant el 2017. El pressupost total del projecte és de 47,1 milions d'euros (32 milions per al primer tram i 14,4 per al segon), que es finançaran en un 50% amb fons FEDER. Jaume Mateu ha assegurat que, de moment, a la Conselleria de Mobilitat no tenen constància que el retard en rebre aquestes ajudes europees pugui afectar el començament de les obres, previst per al gener.

Viatges i usuaris del tren

En opinió de Mateu Capellà, gerent de SFM, "probablement serà una unió temporal d'empreses" les que optin a l'electrificació del tren. Una vegada finalitzada, comportarà que el trajecte de Palma a Manacor es pugui reduir uns 10 minuts i 5 el viatge cap a sa Pobla. Capellà confia que amb el nou servei s'incrementarà la demanda del tren. Segons ha informat, un total de 4,5 milions de viatgers l'han utilitzat entre juliol del 2015 i juliol del 2016. Els trens han fet un total de 72.127 viatges per any, 292 per dia laborable i 99 en jornades festives. La mitjana mensual d'usuaris és de 379.411 viatgers.

stats