PSICOPATOLOGIA

Rendiment escolar baix, un dels efectes del TCL

També presenten problemes d’interacció social
Els infants amb TCL acostumen a tenir un rendiment acadèmic baix. / D.ARQUIMBAU

El Tempo Cognitiu Lent (TCL) es relaciona de manera moderada/elevada amb les conductes d’inatenció que caracteritzen el Trastorn de Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH), però en absolut amb la impulsivitat i sobreactivitat que sovint presenten aquests infants. Per tant, el vincle entre el TCL i el TDAH prové només de les conductes de manca d’atenció que manifesten els infants perquè l’alentiment motor i cognitiu és propi només del TCL.

Els infants amb elevades puntuacions en TCL, com també en TDAH, presenten en general un rendiment acadèmic inferior. La dada rellevant, explica Servera, és que fins i tot controlant l’efecte del TDAH les puntuacions en TCL continuen sent capaces de predir més problemes de rendiment acadèmic, sense la necessitat de cap trastorn d’aprenentatge ni problema cognitiu rellevant. Per tant, encara que la presència conjunta de puntuacions elevades en les mesures de TCL i TDAH és el pitjor pronòstic del rendiment acadèmic, el TCL sol, sense presència de TDAH, també es relaciona amb aquest problema.

En aquest sentit, Servera insisteix en la dificultat de detectar-ho, ja que, “infants amb rendiment baix, n’hi ha molts” i, si el rendiment no és molt baix o no hi ha una conducta problemàtica, no arriben a la consulta clínica. “Com a màxim se’ls fa repàs, però no acaben sent infants avaluats”, subratlla.

Impacte social

L’impacte del Tempo Cognitiu Lent sobre el funcionament social de l’infant és molt diferent del del TDAH. Mentre que els infants amb TDAH, o puntuacions elevades en les seves mesures, solen presentar molts de problemes de convivència a casa, a l’escola, amb els companys, amb els adults, etc., en el cas dels infants amb puntuacions elevades en TCL el problema és un excés de timidesa i d’inhibició social que els pot dur a un aïllament i fins i tot a una percepció de solitud que probablement tingui relació amb els símptomes depressius, en què solen ser puntuats alts i ells mateixos es puntuen alt.

“Són infants que no presenten problemes envers els adults ni en els ambients on estan i, per tant, no generen preocupació en els adults, però, en canvi, presenten greus dificultats d’interacció social que haurien de ser ateses”, conclou.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 14/01/2018

Consultar aquesta edició en PDF