Balears 11/03/2016

Quins drets tenim com a consumidors?: Deu claus per anar en compte

La Direcció General de Consum ha presentat la setmana del consumidor (del 14 al 18 de març. S'informarà i assessorarà els usuaris sobre els perills del consum

Martí Gelabert
2 min
Un avió de Ryanair

PalmaTallers, assessorament i concerts. Aquestes són les activitats que es duran a terme durant la setmana del consumidor, que tindrà lloc de dia 14 de març fins al proper dia 18, coincidint amb la celebració del dia mundial del consumidor (dimarts 15). El director general de Consum, Francesc Dalmau, ha presentat aquest divendres dematí en roda de premsa els actes que es duran a terme a Eivissa, Palma, Alaior, Calvià, Marratxí, Inca i Ciutadella.

La Direcció General de Consum aprofitarà aquesta setmana per recordar als usuaris els seus drets. Hi destaca l'exposició 'Mira mira!', que dóna a conèixer als ciutadans els productes més perillosos. Dalmau ha confirmat que un 60% són joguines que han hagut de ser retirades del mercat. D'aquesta manera, es pretén sensibilitzar i fer pedagogia del consum. Dalmau també ha advertit de la perillositat d'endolls, cables i altres materials en relació.

Consulta el lloc i la data de cada esdeveniment:

CONSUM

Durant aquests actes hi haurà especial atenció en els drets dels usuaris de telecomunicacions, dels passatgers d'avió i de la reparació de vehicles. De fet, a Marratxí es durà a terme un acció formativa sobre la telefonia mòbil i els drets dels ciutadans.

Quins drets tenim com a consumidors? Deu claus per anar en compte, segons la Direcció General de Consum:

  • Si has patit un retard d'avió de més de cinc hores i decidiu no continuar el viatge: teniu dret al reemborsament del bitllet i al vol de tornada al lloc on vàreu començar originalment el seu viatge.
  • Si arribau a la destinació final amb un retard d'avió de tres hores o més: podeu tenir dret a una compensació idèntica a la que us correspondria en cas de cancel·lació del vol, excepte si la línia aèria pot demostrar que el retard ha estat provocat per circumstàncies excepcionals.
  • Si us han cancel·lat un vol: teniu dret a una compensació, llevat que se us hagi informat de la cancel·lació almenys 14 dies abans o si ha estat provocada per circumstàncies extraordinàries.
  • Si el teu equipatge s'extravia, es fa malbé o es retarda: podeu demanar una indemnització.
  • Disposes de 14 dies hàbils, des de la recepció d'un contracte amb una companyia de telecomunicacions, per desistir de la contractació sense necessitat d'al·legar motiu
  • Tens dret a obtenir una connexió a la xarxa telefònica des d'una ubicació fixa: també ha de possibilitar l'accés funcional a Internet i accedir a la prestació del servei telefònic, a un preu assequible i amb una qualitat determinada.
  • També tens dret a la continuïtat del servei de telecomunicacions: és més, t'hauran indemnitzar si hi ha interrupció
  • En relació a la reparació de vehicles, tot usuari té dret a tenir un pressupost escrit: té una validesa mínima de 12 dies hàbils.
  • Tens dret a que et lliurin una factura de reparació escrita, signada i segellada, i desglossada: hauran d'especificar qualsevol tipus de càrrecs meritats i les operacions que s'han fet.
  • Despeses d'estada (tallers de reparació de vehicles): únicament es poden exigir si, una vegada confeccionat el pressupost o reparat el vehicle, l'usuari -assabentat prèviament- no es pronuncia sobre si accepta o no el pressupost o no retira el vehicle en el termini de tres dies hàbils.
stats