JUNTA ARBITRAL DE CONSUM
Balears 14/10/2016

Quasi 500 conflictes acaben amb un laude

Els usuaris guanyen en la majoria dels enfrontaments amb companyies de telecomunicacions

Montse Terrasa
2 min
EL CONFLICTE LÍDER 
 Els problemes amb les empreses de telecomunicacions són els més nombrosos.

PalmaQuan s’esgoten les vies ordinàries per reclamar, quan no és possible que consumidor i venedor arribin a un acord que sigui satisfactori, hi ha la possibilitat d’anar a la Junta Arbitral de Consum. De fet, quasi 500 conflictes entre empreses i els seus clients a les Balears s’han resolt mitjançant laudes, unes resolucions que, en el cas de les reclamacions dels clients de companyies de telecomunicacions, solen donar la raó al ciutadà.

Des de gener fins a l’11 d’aquest mes, la Junta Arbitral de Consum, dependent de la Conselleria de Salut, ha dictat 472 laudes que han posat fi als conflictes entre diferents empreses i els seus usuaris quan no ha estat possible arribar a cap altre acord previ. D’aquests, la gran majoria, 331, corresponen a reclamacions dels ciutadans sobre les empreses de telecomunicacions.

En aquests casos concrets de companyies de telefonia, des de la Direcció General de Consum s’indica que la majoria de laudes donen la raó a qui reclama. “El nombre més gran és favorable als consumidors, perquè són errors o estafes generades per les empreses”, puntualitza Dalmau.

Empreses de mobles, correus i altres indústries són les següents a originar edictes d’aquesta junta. Més testimonials són els casos de les reclamacions sobre compres de roba, el lloguer i les reparacions a la llar.

Potenciar el sistema

L’any passat, es van dictar 711 laudes arbitrals referents a reclamacions fetes davant Consum, i també els conflictes amb empreses de telecomunicacions ocupaven el primer lloc.

Xisco Dalmau, director general de Consum, vol potenciar aquest sistema arbitral, que normalment dicta un laude en dos mesos. La seva validesa, recorda el director general, equival a una sentència judicial sense opció de recurs. Tenint en compte aquest fet, Dalmau considera que els laudes s’haurien de fer públics, cosa que ara com ara no és així.

Actualment, unes 1.500 empreses de les Balears s’han afegit al sistema d’arbitratge, però la intenció de Consum és que el nombre augmenti. Per fomentar-ho, Dalmau aposta per crear uns premis que reconeguin les bones pràctiques empresarials que, juntament amb el segell de la Junta d’Arbitratge de Consum, donin garanties als usuaris.

El Servei d’Atenció al Consumidor va rebre durant l’any passat 6.300 reclamacions, encara que les consultes fetes varen ser més del doble: 14.887.

Telemàticament

Consum preveu que les queixes es puguin tramitar telemàticament i es puguin validar amb el telèfon mòbil. Per posar-ho en marxa, s’està treballant amb la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic, comenta el director general.

Un altre dels projectes per acostar el servei d’atenció a la població consistirà a instal·lar envelats d’informació als mercats, on els ciutadans puguin tramitar també les seves queixes.

stats