EDUCACIÓ
Balears 24/09/2017

Projecte Ada: potenciar les TIC entre les dones

Es tracta d’un taller per reduir l’escletxa de gènere en formació científica i tecnològica

Martí Gelabert
3 min
L’Institut de la Dona treballa en un projecte que arriba a les Balears per tal de fomentar l’ús de les TIC entre les dones, per reduir escletxes.

PalmaEl fil conductor és Ada Byron. La classe, el lloc de treball. Les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC), l’àmbit de formació. L’Institut Balear de la Dona ha duit a les Balears el Programa Ada, que organitza el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, i amb què es treballa la iniciació a la tecnologia en igualtat. La finalitat és promoure l’interès de les alumnes i les joves en les branques tecnològiques d’estudi. Es pretén contribuir a una major presència de les dones en carreres tecnològiques en general i en l’àmbit de les TIC en particular. Byron va ser la primera programadora d’ordinadors. Apartir del seu exemple, es vol motivar les estudiants a tenir un paper més actiu en les TIC, a més de fer-los veure que tothom ha de tenir els mateixos drets i oportunitats.

A partir d’un aprenentatge dinàmic, expliquen des de l’Institut de la Dona, es convida els alumnes a reflexionar. És a dir, es treballa, sobretot, per projectes i perquè els alumnes hi participin de manera més activa. A partir de preguntes que se’ls realitzen, han d’anar trobant respostes. Els dies 26 i 27 de setembre arriba al CEIP Rafal Vell de Palma per al curs de sisè de Primària amb la participació de la doctora Francesca Cerdà, que és enginyera tècnica naval i que relatarà la seva experència als alumnes.

Segons l’Organització de Nacions Unides, tot i que el 90% dels treballs exigiran formació en TIC, el nombre de dones en els camps cientificotecnològics va decreixent de manera progressiva a l’escola secundària. També constitueixen menys del 10% del personal en els centres d’innovació i són només gairebé un 5% a les acadèmies científiques i tecnològiques. Al’Estat, l’elecció del Batxillerat Científic va ser feta per un 38,6% des les al·lotes, davant del 50,7% dels al·lots. A la Universitat, els estudis relacionats amb ciències de la computació suposen un 13,5% per a les dones. “Aquesta infrarepresentació femenina es reprodueix més tard en l’àmbit laboral”, detalla una anàlisi elaborada pel Ministeri.

Estereotips socials

El Programa Ada vol equiparar aquestes dades. Hi ha forts estereotips socials i els primers contactes amb les TIC no ajuden a revertir-ho. És el cas, per exemple, de l’ús de videojocs. Si bé, segons PISA2012, el 20% dels al·lots hi juga cada dia, només ho fa un 2% de les al·lotes. “Semblaria que és present en la societat la creença que les habilitats en ciències i tecnologia, en ells, són innates, mentre que, per contra, si elles triomfen, és per l’esforç i la perserverança”, prossegueix l’informe, que conclou que és necessari que els centre educatius reconeguin les barreres existents i evitin la reproducció d’estereotips de gènere en relació amb les TIC.

Un dels objectius principals del Projecte Ada és “acostar la tecnologia de manera lúdica amb un enfocament d’igualtat, establint nexes emocionals en el procés d’aprenentatge”, relaten des del Ministeri.

Els continguts van dirigits a l’alumnat de 3r, 4t, 5è i 6è de Primària, i als de 1r d’ESO. Els tallers duren tres hores i mitja i al final de cada un intervindrà una dona tecnòloga com a referent femení proposat per la comunitat autònoma on es desenvolupa el taller.

Les activitats que es realitzen estan molt relacionades amb les matemàtiques, tot i que s’hi dona una perspectiva de joc per incentivar els alumnes a participar-hi i enganxar-los més als continguts.

Des del Ministeri també es recorda que, en relació amb el reconeixement públic i de prestigi social i econòmic, durant el període 2009-2014 només han obtingut premis un 17,63% de dones. Amés, adverteixen que en la imatgeria social de les al·lotes joves “persisteix la idea que estudiar carreres cientificotecnolòques està associat a professions molt masculinitzades”, de manera que l’escletxa augmenta.

stats