Balears 08/11/2017

Pons: “El 2020 estarem preparats per a la transició de vehicle de combustió a vehicle elèctric”

Segons una simulació duta a terme per la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, si tot el transport per carretera fos elèctric es reduirien un 95% les emissions de diòxid de nitrogen, un dels principals contaminants de l'aire

Anna Vidal
2 min
Les empreses de lloguer volen que els turistes puguin reservar un vehicle elèctric.

PalmaTants punts de recàrrega ràpida com punts d'estacionament de benzina i dièsel. Aquest és l'objectiu que s'ha fixat la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat amb vista al 2020, que es finançarà amb l'Impost de turisme sostenible. Així, dels sis punts de recàrrega ràpida que hi ha actualment a Mallorca, es passaria, en tres anys, a tenir entre 300 i 400 punts en el conjunt de les Balears.

“El 2020 estarem en condicions de dir que estam preparats per a la transició de vehicle de combustió a vehicle elèctric”, ha assegurat el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, durant la presentació d'una diagnosi sobre la qualitat de l'aire i la mobilitat. En aquest sentit, ha destacat que tant el sector públic com el privat han iniciat un camí sense retorn de foment del vehicle elèctric que farà que “d'aquí a una dècada, màxim dues dècades, el vehicle elèctric sigui el principal vehicle de mobilitat”.

Alguns països europeus ja estan fixant dates límits en què no es permetran matriculacions de cotxes de gasolina o dièsel. És el cas de Noruega, que ha fixat el límit al 2025, o Holanda i Alemanya, al 2030. A l'Estat no hi ha, de moment, cap data fixada.

Amb vista a aquest objectiu, des del departament de Qualitat de l'Aire han dut a terme una simulació d'electrificació total de la mobilitat terrestre, per poder, així, determinar quines repercussions té en les ciutats i la qualitat de l'aire. Segons aquesta simulació, si tot el transport per carretera fos elèctric es reduirien un 95% les emissions de diòxid de nitrogen, un dels principals contaminants de l'aire.

Més contaminació a l'hivern que a l'estiu, a Palma

En aquesta diagnosi també s'ha analitzat la qualitat de l'aire vinculada al trànsit de vehicles i s'ha determinat que els principals agents contaminants són el diòxid de nitrogen, les partícules en suspensió i l'ozó, que provenen, en bona mesura, dels fums que emeten els vehicles. “La qualitat de l'aire és relativament bona”, ha asseverat Pons, si bé ha destacat que hi ha algunes excepcions com el cas de Palma o Vila. En el cas de Palma, el director general d'Energia i Canvi Climàtic, Joan Groizard, ha explicat que la mitjana dels darrers anys no ha superat el límit de 40 µg/m³ que marca la normativa, si bé s'hi ha apropat molt (37 µg/m³). “No s'ha arribat mai als límits de Madrid o Barcelona”, ha dit Groizard.

Els repunts de contaminació a Palma es produeixen a l'hivern, concretament a les hores punta d'anada i tornada dels residents a la feina. Per contra, a l'estiu és quan es produeix un augment de la contaminació de l'aire a la Part Forana, coincidint amb la presència de més cotxes de lloguer per la temporada turística i les vacances de la població resident.

stats