Publicitat
Publicitat

MEDI

El nou cable a la Península, l’eina bàsica per retallar un 13% de CO2

La connexió elèctrica és la principal de les mesures del nou pla del Govern

El conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, Biel Company, va presentar ahir al migdia el Pla d’acció de mitigació contra el canvi climàtic a les Illes Balears 2013-2020, que preveu reduir entre un 23,6% i un 30% les emissions de diòxid de carboni que es varen emetre l’any 2005, gairebé deu milions de tones. Si es té en compte que, segons les estimacions -les dades més recents són del 2011- aquest any s’han emès un 10% manco de tones que el 2005, quedarien sis anys per retallar el 13% -o més- restant. I, tot i que el projecte inclou 58 mesures diferents, el mecanisme principal per retallar les emissions de gasos d’efecte hivernacle no són ni les energies renovables, ni millorar l’eficiència energètica en la indústria i els edificis, ni fomentar l’ús del transport públic. És un segon cable per connectar elèctricament Mallorca amb la Península.

El pla assegura que és “vital per a les Balears la integració del sistema elèctric balear en el sistema peninsular abans de 2020”, més que res perquè “la resta de mesures només podran tenir una funció de contenció”. El 2012 ja es va posar en marxa un primer cable per connectar el sistema elèctric de Mallorca amb el de la Península, fet que permet estalviar 612.000 tones de CO cada any. L’electricitat es genera igualment, però Company va explicar que fer-ho a les Balears contamina el triple que fer-ho a la Península i que ja havien comptat la part d’emissions que implica fer l’electricitat importada, per ser “sincers”. El segon cable, que s’hauria de posar en marxa entre el 2017 i el 2018, implicaria emetre, com a mínim, 900.000 tones de CO manco cada any.

Quantificable

El conseller va destacar ahir que el pla inclou “actuacions que s’han de poder contrastar i valorar, cosa que no passava en el pla anterior (el del Pacte), del qual es varen aplicar just un 34% de les mesures”. Es calcula que, per aplicar-lo, es gastaran 1.041 milions d’euros.

Company també va assegurar que presentava un pla “seriós”, redactat “fent les coses com s’han de fer, res de fer volar coloms i fem una foto i s’ha acabat”. Amb tot, el document de 169 pàgines ni tan sols preveu una rebaixa de les emissions per una millora del transport públic. “La falta de dades i la seva difícil comparació no ens permeten deduir quina evolució futura tindrà el transport públic a Balears”, lamenta. Així mateix, preveu que es reciclin un 50% dels residus, però no explica com.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF