SATURACIÓ

Palma ja no necessita el mal temps per omplir-se de turistes

Augmenten un 20% els usuaris dels aparcaments de la ciutat, sobretot per l’increment dels cotxes de lloguer

Palma ja no necessita dies de pluja i mal temps durant l’estiu per omplir-se de turistes. L’operació Nigul, nom amb el qual es coneix el dispositiu de la Policia Local que s’activa aquests dies, comença a ser necessari diàriament, ja que els efectes de la saturació es noten als carrers per a vianants del centre històric de la ciutat, però també a les seves carreteres.

El nombre d’usuaris dels aparcaments de la ciutat ha augmentat, entre el maig del 2015 i el d’enguany, un 19,4%. Segons dades de l’SMAP (la Societat Municipal d’Aparcaments Públics), el darrer mes de maig 130.014 persones varen estacionar als seus aparcaments, mentre que fa dos anys aquesta xifra era de 108.867.

Instal·lacions com la de la Rambla han notat especialment aquesta pujada d’usuaris, d’un 33,5%. D’altres, com el d’Antoni Maura, han crescut respecte del 2015, però el mes passat varen registrar menys usuaris que el maig del 2016. A l’Ajuntament no disposen de dades, per exemple, sobre el nombre de vegades que un aparcament ha de penjar el cartell de complet, però el regidor de Mobilitat, Joan Ferrer, assegura que, si bé aquest fet es produeix, enguany s’està repartint més el trànsit entre els diferents aparcaments de la ciutat.

Matriculacions de residents


L’increment té, segons el regidor, una “evident relació amb el turisme”, però també recorda que “han augmentat les matriculacions de cotxes de residents” i que, “quan millora l’economia, creixen les necessitats de mobilitat de la població”. L’augment d’usuaris als aparcaments ha anat acompanyat d’una pujada de persones que utilitzen el transport públic de la ciutat.
“L’únic que ens agrada d’aquesta xifra”, explica Ferrer, referint-se a les dades de l’SMAP, “és que l’aparcament d’Antoni Maura ha baixat lleugerament” respecte de l’any passat (un 5,2%), tot i ser encara “un punt central” per deixar els cotxes a prop del centre. Atribueix aquesta reducció d’usuaris a la instal·lació de panells per la ciutat que indiquen quines places tenen lliures els aparcaments, fet que minva els embossos a les portes de les seves instal·lacions.
Més enllà de l’efectivitat o no dels panells, i dels aparcaments dissuasius als afores de Palma, l’augment de la presència de turistes és una realitat, perquè “Palma ha esdevingut una destinació turística per se, malgrat que abans només era un pla B per als dies que feia mal temps”.

Cotxes de lloguer


Molts dels turistes que visiten la ciutat hi arriben en transport públic, però els cotxes de lloguer estan també en auge. Mentre que Joan Ferrer assegura que “el cotxe de lloguer no és una amenaça, però sí que ho és abusar-ne”, des de Baleval, la patronal de les grans companyies de ‘rent a car’, confirmen el creixement de la flota i de la demanda de cotxes.

El seu president, Antoni Masferrer, explica que un dels motius és la baixada de preus, però també el fet que hagi crescut “el nombre de turistes que van per lliure”, molts dels quals vinculats “a l’oferta de lloguer turístic”.

“Ningú ve a les Balears a llogar cotxes”, afirma Masferrer. “Si hi ha tants de cotxes és perquè hi ha tantes persones interessades a llogar-los”. Ramon Reus, president d’Aevab, la segona patronal de cotxes de lloguer, explica que hi haurà entre 80.000 i 90.000 vehicles de lloguer en circulació aquest estiu.

Si bé assegura que aquestes setmanes han estat “bastant fluixetes”, espera que la demanda vagi pujant i “es comencin a moure cotxes”. Sobre els problemes de saturació, Reus ho té clar: “Duim deu anys de retard a l’hora de fer front als problemes de saturació”. Mentrestant, Palma s’omple cada dia un poc més.

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF