Publicitat
Publicitat

Més tensió pel desdoblament Campos-Llucmajor

Sense límits no hi ha futur presenta 3.000 signatures en contra i el Consell els titlla de “demagogs”

Encreuament d’acusacions entre el Consell de Mallorca i la plataforma Sense límits ho hi ha futur pel projecte de desdoblament de la carretera de Campos-Llucmajor. Mentre que els ecologistes creuen que es tracta d’un “macroprojecte molt agressiu” que donaria continuïtat a les “autopistes de Matas”, l’administració insular considera que s’allunya de les idees del Partit Popular. Més polèmica en el cas.

La plataforma va presentar ahir 2.900 signatures -que s’han aconseguit en només tres setmanes- per reclamar contra l’aprovació del projecte. A més, un dels seus integrants, Xavier Mas, va denunciar que es tracta d’un text “amagat a la gent”. “Recordam que és gairebé calcat al que va presentar fa dos anys el PP”, hi va insistir. Remarcaren que no hi ha hagut període d’al·legacions, però el Consell apunta que sí. “Es varen agafar les 700 al·legacions de particulars, que demanaven que es reduís la mitjana, que es llevi un dels enllaços i que es canviïn vies de servei per camins de servei”, va exposar la consellera de Territori i Infraestructures del Consell insular, Mercedes Garrido. També va afirmar que el projecte redacta, precisament, aquestes mesures.

Sense límits no hi ha futur, però, subratlla que es tracta d’una autopista i no d’un desdoblament, fet que Garrido va negar categòricament minuts després: “Es tracta de desdoblar el projecte actual, cosa que no feia el del PP”. Els ecologistes mantenen que se senten “estafats”, ja que “governen tres partits d’esquerra sense cap de dreta que hi pugui anar en contra” i que “històricament s’ha posicionat contra el model depredador”.

Reclamació

La reclamació de la plataforma consta de set punts en què es detallen els nivells d’impacte que pot suposar el desdoblament que va aprovar el Consell. Un d’aquests fa referència al territorial i ambiental: diuen que serà “irreversible sobre zones ben conservades” i que la carretera passarà de tenir uns 9 metres a tenir-ne 42, és a dir, “multiplicarà gairebé per cinc l’amplada de la via, consumirà 53 hectàrees i expropiarà 222 finques”. Per Garrido, però, el projecte redueix l’impacte que suposava el presentat pel PP: “El plantejament que es fa és purament demagògic. El que plantejava el PP eren 51 metres i ara en són 41”. Així mateix, la plataforma considera que hi haurà “més cotxes i urbanització” i que s’augmentarà un 10% el trànsit de la via. Implicaria uns 3.000 vehicles diaris més.

L’impacte econòmic que suposarà el projecte també va ser molt criticat per Sense límits no hi ha futur. “És el més valorat del Consell, amb 43 milions d’euros. No sabem d’on els trauran”, va remarcar Mas. No entenen “com es troben desenes de milions per continuar amb un model obsolet”. Pel que fa a l’impacte sobre el comerç, els ecologistes denuncien que “darrere de les autopistes apareixen grans centres comercials que ho banalitzen tot”.

La plataforma va voler recordar que fa dos anys el Consell va fer una sèrie d’actuacions “molt bones” -com arreglar les principals entrades als camins on hi ha més veïns, reduir la velocitat en algun tram a 80 km/h i posar una línia contínua- i que, des d’això, “ no hi ha hagut cap accident mortal”. Els ecologistes critiquen que quan es va presentar el projecte es va fer amb dades del 2014, les quals, per tant, “no són vàlides per als darrers anys, un pic ja s’han fet les actuacions de millora per a la seguretat”.

Garrido també va voler destacar que “es conserven tots i cada un dels elements etnològics que afecten la carretera”. Amb relació a les promeses electorals, Garrido va defensar que “feim allò a què ens vàrem comprometre quan vàrem guanyar les eleccions i quan vàrem signar el pacte de govern al Consell de Mallorca: fer el desdoblament, però molt més reduït i amb molt menys consum de territori”. Els ecologistes, però, asseguren que “quan mantens més del 95% del projecte [del PP], no l’estàs redimensionant. No redimensiones a la baixa, no treus un nou projecte”, va precisar Mas. “Si es du a terme, serà un frau a la ciutadania que votà aquest equip de govern i els Acords pel Canvi”.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF