PALMA
Balears 20/06/2014

Més de la meitat de la flota de l’EMT supera els 11 anys

L’emissió de gasos depassa la normativa de la UE, però no es renovarà res abans de 2016

Lluís Planas
3 min

PalmaLa flota d’autobusos de l’EMT presenta un envelliment que provoca problemes de manca d’eficiència en el servei i una elevada emissió de gasos contaminants. Tot i aquesta situació, l’Ajuntament de Palma no es planteja començar un procés de renovació dels autobusos fins al 2016 i, en qualsevol cas, l’objectiu fixat és que quatre anys després, com a mínim, un 50% de la flota compleixi la normativa europea un matèria d’emissió de gasos contaminants. Actualment, només ho fa el 6,6% del parc mòbil de l’Empresa Municipal de Transports.

Els autobusos de l’EMT tenen ja una edat mitjana de 9,2 anys, segons dades recollides al tancament de 2013 i que han quedat incloses en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que l’equip de govern del PP ha aprovat aquesta setmana. El procés d’envelliment de la flota és preocupant, perquè també s’assenyala que més de la meitat dels autobusos (97 d’un total de 182) acumulen més d’11 anys i mig de servei públic als carrers de Palma. “La vellesa del parc mòbil provoca més contaminació i menys eficiència energètica”, admet el document aprovat.

Tot i el reconeixement d’aquesta situació, l’equip de govern assegura que ara no pot fer front a la renovació de la flota per manca de pressupost. Ahir mateix, el regidor de Mobilitat, Gabriel Vallejo, afirmà en comissió municipal que “no hem estat capaços d’obtenir finançament, però continuarem intentant-ho, perquè la flota s’ha de renovar sí o sí”. La despesa de renovació és molt elevada, perquè cada nou vehicle té un cost aproximat de 250.000 €.

Amb tot, l’envelliment de la flota d’autobusos necessita una solució més aviat imminent, perquè actualment, en conjunt, és la responsable del 6% de les emissions d’òxid de nitrogen de tota la ciutat. Aquest proper mes de setembre entra en vigor la normativa europea Euro VI, que estableix que els vehicles de transport no podran superar una emissió de 80 mil·ligrams d’òxid de nitrogen per quilòmetre. Just el 6,6% esmentat de la flota de l’EMT compleix això ara mateix, mentre que l’objectiu que es fixa en el pla de mobilitat és arribar al 50% en els propers sis anys.

El 2020, igual que el 2011

Aquest Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) aprovat per l’equip de govern del PP també fixa com a objectiu un increment del 8% dels usuaris de l’EMT fins a l’any 2020, que se situaria al voltant dels 45 milions de passatgers anuals. Des dels grups de l’oposició, PSOE i MÉS, es considerà ahir que això representa una “manca d’ambició i compromís” pel que fa al transport públic, perquè en sis anys l’EMT se situaria just en unes xifres similars a les de 2007, després de les davallades registrades aquesta legislatura.

Tant el PSOE com MÉS anunciaren ahir en comissió la seva abstenció en el ple per a l’aprovació del PMUS. Ambdós grups han treballat en la redacció del pla, que s’hauria d’executar en els proper sis anys, i així va ser reconegut pel regidor popular Gabriel Vallejo. Però el socialista José Hila advertí que “ens fa falta que inclogui pressupost i mesures concretes, perquè si no es tracta de paper banyat”, mentre que en la mateixa línia Antoni Verger, de MÉS, advertí que “això mostra una manca de compromís per tirar el pla endavant amb vista al futur”. El responsable de Mobilitat considerà que és millor no concretar això ara i “cercar consens i negociar actuació per actuació”.

Bus llançadora per a creueristes

Entre d’altres actuacions que preveu el pla en relació al transport de viatgers, hi ha la implantació d’un bus llançadora des del port de Palma fins al centre de la ciutat que es destinaria als creueristes, perquè la seva arribada es concentra de manera puntual en un curt període de temps. L’explotació del seu servei es donaria en concessió de la mateixa manera que el bus turístic.

Aquest altre servei també es planteja que pogués tenir un itinerari que recorregués la planta hotelera per les zones turístiques del municipi. En relació als turistes, es planteja la possibilitat d’oferir una targeta turística que permeti als visitants, per un preu fix, combinar l’entrada a museus i monuments de la ciutat amb l’ús del bus turístic o dels de l’EMT.

stats