SEGON ANIVERSARI PREMIS

MenorcaEdu21, quan la base construeix

El premi Bartomeu Picornell va recaure en el moviment, que treballa des de 2012 per un pacte educatiu

“Va dedicat als fillets i joves que abandonen perquè creuen que aprendre no va amb ells”. Amb aquestes paraules, Jordi Lluch Conti, de 10 anys, agraïa ahir el premi Bartomeu Picornell a la millora de la qualitat educativa al moviment MenorcaEdu21. El nin va recollir el guardó juntament amb Catalina Lladó, de 83 anys, per simbolitzar “una cadena d’amor”.

Fou la sorpresa del vespre, ja que en aquest cas es volgué escenificar així la transversalitat d’un moviment que abraça no només tots els sectors de la comunitat educativa, sinó també de la societat civil menorquina. I també que és un fenomen sense protagonismes. La ‘b’ de pedra fou rebuda per àvia i nin amb la mateixa emoció que transmeteren als presents ells dos mateixos amb les seves paraules. “Jo visc en una illa petita. Pas moltes hores a classe, però a les nostres escoles encara hi ha nins que es perden, que repeteixen, que no xalen”, va continuar Jordi.

El jurat d’aquest premi, presidit per Catalina Sbert, dona del company de l’ARA Balears Bartomeu Picornell, mort el 6 d’abril passat i que dóna el nom a aquesta categoria del guardó, va decidir premiar MenorcaEdu21 per la vàlua d’un moviment transversal que ha treballat, des d’una perspectiva comunitària, per un pacte educatiu en uns moments especialment convulsos, a més d’haver estat exemple d’iniciativa participativa, plural, de presa de decisions consensuades i també de rigor professional.

MenorcaEdu21 és un moviment de base assembleari format per voluntaris d’una àmplia procedència social. Constituït l’agost de 2012, beu del Moviment de Renovació Pedagògica de Menorca, que des de fa més de 30 anys ha defensat l’escola pública de qualitat i ha treballat per la formació integral dels mestres menorquins. La vàlua d’aquest moviment és la capacitat d’integració, ja que començà amb un petit grup de trenta persones i ha acabat implicant-ne més de dos centenars. Docents, famílies, estudiants, sector productiu, tercer sector... han acabat confluint en una xarxa de treball que ha acabat creixent i fructificant en un document que pogués servir de base d’un futur pacte educatiu. I així fou, i es presentà en societat l’agost de l’any passat.

Fou precisament en aquell moment en què confluïren els moviments menorquins i els de la resta de les Illes que també feien feina en el mateix sentit. La ‘declaració de ses Salines’ en fou el resultat: naixia Illes per un Pacte.

MenorcaEdu21 s’ha erigit, finalment, no només en el germen sinó també en el referent de la comunitat educativa de les quatre illes que treballen per aconseguir un Pacte per l’Educació. La seva base assembleària i cooperativa, amb la transparència com a premissa, s’ha pres de model. Per exemple, “tots els documents són oberts, editables i visibles”, refermava la proposta de candidatura presentada per un dels lectors de l’ARA Balears.

La dinàmica participativa ha estat la clau de l’èxit del projecte, ha considerat el jurat del diari, que es féu seus els arguments de la proposta de la candidatura: “El seu abast social, l’acurada feina de diagnòstic i de documentació i l’estructura assembleària incansable han irradiat energia i arguments perquè el consens fos una realitat”.

Record per a Bartomeu Picornell

L’entrega d’aquest guardó a la millora de la qualitat educativa fou especialment emotiu, també, no només per la participació de l’àvia i el nin que el recolliren. Les paraules de Catalina Sbert, dona de Bartomeu Picornell, durant l’acte, permeteren als presents recordar el compromís del malaurat company periodista amb l’educació en majúscules. “La intel·ligència, guiada per l’emoció, ens proporciona la millor poesia”, digué citant-lo, mentre recordava que ell va apostar pel Pacte per l’Educació.

No fou l’única que el va recordar. També s’hi va referir la presidenta del Govern, Francina Armengol. “En Tomeu segur que és avui amb nosaltres”. Hi era, en la memòria de tots.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF