POBRESA ENERGÍTICA

Laia Obrador: “És urgent un canvi de model energètic”

La regidora de Serveis Socials considera que “les elèctriques no fan cap esforç"

Les dificultats per assumir el cost de la factura elèctrica, per part d’aquelles persones amb recursos insuficients, és una de les prioritats de les institucions menorquines. L’Ajuntament de Maó ens serveix de referència. Durant l’any 2016 es varen registrar 105 casos de talls de llum per no poder fer front als rebuts de la companyia elèctrica. Des del principi d’enguany, una desena. La regidora de Serveis Socials, Laia Obrador, considera que “les elèctriques no fan cap esforç. Hi ha un conveni que coordina el procés d’actuació quan es registra un impagament. La companyia ens ho trasllada i dona facilitats per pagar el deute i evitar el tall. És a dir, paga l’usuari en diversos terminis o directament l’Ajuntament. Ells no perden ni un euro. El problema persisteix, no és resolt. La pobresa energètica és una realitat i no necessàriament són famílies amb escassos recursos les afectades”.

Per saber-ne més: Dossier sobre pobresa energètica

Obrador té clar que “s’han de replantejar canvis en l’àmbit energètic, canvis legislatius en l’àmbit estatal. L’actual és un sistema enganxat a les oligarquies i és bàsic un altre model energètic basat a facilitar l’autoconsum o vies similars. Jo eliminaria la Llei del sol i potenciaria els projectes destinats a l’eficiència”.

Programa Aprenem

D’altra banda, el Consell impulsarà una acció similar al programa Aprenem, en el qual van participar una seixantena de persones el passat mes de juny. És una iniciativa amb fons europeus sobre l’ús eficient de l’aigua i l’energia als habitatges socials que permet “formar formadors. Pretén informar agents municipals i d’entitats socials sobre les mesures idònies per pal·liar la pobresa energètica”, explica la consellera insular d’Habitatge, Cristina Gómez. Els cursos s’impartiren a Maó, Ciutadella i es Castell. Ara la intenció, tal com apunta Gómez, és “continuar reforçant aquestes accions i arribar també als usuaris de l’habitatge públic”.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF