EMPRENEM
Balears 23/10/2016

Karma Klub: innovació social a les nostres mans

Presenten una aplicació que proporciona descomptes exclusius en comerços de Palma, alhora que contribueix amb diverses ONG

i
Enric Culat
4 min

“Creus en el karma?”. Aquesta és la provocadora pregunta llançada a l’aire pels promotors d’un projecte empresarial innovador que s’ha presentat aquesta setmana en societat al Parc Bit. Segons la filosofia índia, el karma -en sànscrit s’escriu कर्म- és una energia “transcendent, invisible i immesurable” derivada dels actes de les persones. Els efectes d’aquests actes creen unes experiències presents i futures, alhora que fan la persona responsable de la seva pròpia vida. Si feim el bé, ens retornarà el bé. Una traducció moderna del karma, readaptada a la filosofia occidental i consumista del segle XXI, equivaldria a dir que tothom que aporti alguna cosa en rebrà una altra a canvi, ni que sigui un descompte amb percentatge del 20%.

Els responsables del projecte Karma Klub ho tenen molt clar. Es tracta d’aprofitar les bondats de la filosofia hindú i adaptar-la als avantatges de les noves tecnologies. Per això han creat la primera ‘aplicació solidària’, nascuda a la incubadora del Parc Bit i que consisteix a oferir descomptes d’almenys un 20% per als usuaris que hagin efectuat les seves compres en diversos comerços de Palma. Aquests usuaris poden quedar-se amb l’import íntegre del descompte o, si no, compartir-lo amb una ONG. La base o fonament d’aquesta ‘solidaritat’ és traçar un cercle perfecte de col·laboració entre els tres elements principals que integren el projecte: consumidors, petit comerç i entitats sense ànim de lucre. Cadascú aporta la seva part en aquest cicle del karma: els comerços apliquen als seus clients descomptes sostenibles en els seus models de negoci; els usuaris donen una part de l’import de la seva compra a les ONG, i les ONG se sumen a la iniciativa i la donen a conèixer. El cercle es tanca definitivament amb els promotors del projecte, Karma Klub, que ofereixen visibilitat als comerços i a les ONG i creen una aplicació tecnològica que ho possibilita tot.

L’aplicació està disponible tant a App Store com a Google Play, i es pot descarregar gratuïtament per un període de tres mesos per comprovar-ne la utilitat. La tarifa anual Premium costa 39,90 euros i facilita un ús il·limitat d’establiments. L’aplicació ofereix importants descomptes als usuaris perquè puguin fer les seves compres en comerços, restaurants i locals especialitzats en decoració, moda, llibreries, perruqueries, estètica, escola de surf, escola de busseig, etc. Fins ara s’hi han adherit una trentena de comerços de Palma, però els promotors de Karma Klub esperen incrementar progressivament l’oferta a la resta de Mallorca i de les Balears. La particularitat del projecte rau en el fet que, si ho volen, els usuaris poden destinar l’import íntegre dels descomptes a diverses ONG, escollint-ne una d’entre una llista de quatre entitats, caracteritzades totes per l’arrelament a les Illes i que, ara per ara, són Aspanob, Sonrisa Médica, Alas Balears i Projecte Home. Aquestes entitats reben automàticament l’import del descompte just després que l’usuari hagi fet la compra i decideixi si vol ajudar una de les ONG esmentades.

Qui hi ha darrere de Karma Klub? Imotics és una empresa ubicada al Parc Bit dedicada a la consultoria tecnològica que ofereix màrqueting en línia i aplicacions mòbils per als ajuntaments interessats a donar diferents serveis als seus ciutadans, turistes i, en general, els usuaris. Imotics també subministra software per a empreses vinculades a internet, facilita una consultoria hotelera amb innovacions tecnològiques per als empresaris del sector i proporciona un servei de carsharing o mobilitat sostenible per a tot tipus de clients.

Ara, Imotics ha decidit treure al mercat un producte nou, Karma Klub, pioner a les nostres Illes perquè, al mateix temps que desenvolupa una eina tecnològica de darrera generació, posa en valor el comerç de proximitat i fomenta la responsabilitat social corporativa. Paula Girart, responsable de Comunicació del projecte, diu que el model de negoci es fonamenta en la quota anual que paguen els usuaris de l’aplicació. Recalca que Imotics no cobra cap comissió als comerços. “Nosaltres només els demanam que apliquin descomptes atractius, de com a mínim un 20%, per motivar els usuaris -puntualitza- i que facin propaganda de la iniciativa. Hi ha comerços que només fan descomptes en productes que ells volen potenciar i també hi ha algunes restriccions, perquè entenem que de vegades els marges no arriben per a tots. Animam, així doncs, que els comerços i ONG es vagin sumant al nostre projecte per d’aquesta manera formar una gran xarxa col·laborativa en la qual ens puguem ajudar els uns als altres”, argumenta Girart.

EXPLICA QUE NOMÉS per descarregar l’aplicació ja hi ha descomptes en diversos establiments. Després són els clients els que hauran de decidir si volen destinar aquest descompte a una ONG, “però no és obligatori fer-ho”, hi insisteix la responsable de Comunicació de Karma Klub. També deixa clar que no és el comerç qui fa l’aportació a l’ONG, sinó que el descompte el dóna voluntàriament l’usuari des del seu compte bancari en el moment de pagar un producte o servei a un establiment. Entre els locals que ja s’han sumat a la iniciativa, hi ha Almacén de Salazones, Amen Amen, La Gata, Draps, Suite 13, Literanta, OXX Mallorca, Curolletes, Credo Moda, Mad Mood, Xicoia, La Insular, La Pecera, Espai Ioga, Perruqueria Botons, Yinet Lovely Hair i Flawless. A més, hi participen els restaurants cafè Bella Juanita, Claxon, Toque de Queda, Bindi i Asador Bolixe

EN EL DECURS de l’acte de presentació de Karma Klub, Josep Lluís Pons, director general d’Innovació i Recerca de la CAIB, va recordar que la iniciativa ha sorgit de la incubadora del Parc Bit per part d’una empresa tecnològica “que genera llocs de feina altament qualificats i desestacionalitza l’economia de les Balears”, i amb la particularitat que, “a banda d’aportar desenvolupament tecnològic, posa en valor el petit comerç i li dóna visibilitat”.

En definitiva, i segons els seus promotors, participar a Karma Klub ofereix molts avantatges: l’usuari pot triar entre una guia de locals de moda de qualitat, tots amb descomptes exclusius; es capten i fidelitzen clients per als comerços i el sistema esdevé una eina molt potent de màrqueting i publicitat. Igualment, suposa una forma de captació de fons per a les ONG implicades en el projecte. I si a pesar de tot “encara no creus en el karma”, els impulsors et faciliten la seva web, que és www.karmaklub.es.

stats