PRESSUPOSTOS

El Govern destinarà més de 14 milions d'euros a polítiques d'habitatge, un 28% més que enguany

La intenció de l'Executiu és que hi hagi un parc de 5.000 habitatges públics de lloguer a 10 anys 

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat destinarà 24.330.000 euros a polítiques d'habitatge durant el 2018, un 28% més que el pressupost d'enguany. Ho ha anunciat el conseller Marc Pons en compareixença al Parlament per explicar els comptes del seu departament.

Pons ha dit que aquesta partida "demostra la importància de l'habitatge per al Govern" i ha defensat la necessitat que les polítiques d'habitatge "tinguin continuïtat" i que no hi hagi "llacunes d'anys" sense tenir-ne.

Per la seva banda, l'Institut Balear de l'Habitatge (Ibavi) augmenta un 33,2% el seu pressupost fins als 36,7 milions, 11,6 dels quals es destinaran a començar 511 habitatges: 218 a Mallorca, 206 a Eivissa i 62 a Menorca –a més de 25 habitatges d'una promoció aturada a Cala Rajada, a Mallorca–. El conseller ha precisat que la intenció del Govern és que hi hagi un parc de 5.000 habitatges públics de lloguer a 10 anys que "serà possible amb una inversió plurianual de més de 50 milions d'euros".

Durant el 2018, s'han d'aplicar noves mesures fiscals per potenciar i facilitar el lloguer. La Direcció General d'Habitatge ha reservat 2,5 milions per a ajudes a famílies en zones 'd'emergència habitacional' de la futura Llei d'habitatge i 100.000 euros per crear l'Oficina d'Acompanyament d'Habitatge.

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat tindrà un pressupost total de 180.470.000 euros el 2018, un 8,7% superior al de l'actual exercici. Sumant els 202 milions de les empreses públiques que en depenen, seran 382 milions de pressupost.

A inversions es destinaran 85.520.000, un 20% del total. La finalització de l'electrificació del tren de Mallorca, 16 promocions d'habitatge públic, 32 obres en ports i el desplegament de la xarxa de punts de recàrrega de vehicle elèctric són alguns dels projectes.

Transports

En matèria de transports, al juliol finalitzarà l'electrificació total de la xarxa ferroviària, des de l'Enllaç a Manacor i fins a sa Pobla, amb un cost de 8,1 milions el 2018, dels més de 30 milions que haurà costat tota l'obra. Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) tindrà 85.400.000 euros, un 0,8% menys que enguany, però augmentarà la inversió un 10% fins a 14,9 milions.

La compra dels trens del metro per 3 milions permetrà deixar de pagar per l'arrendament i el manteniment i, a més, es paguen 2 milions menys per la cancel·lació de préstecs i interessos. Durant el 2018 s'adjudicaran les noves concessions de bus interurbà i començarà la integració tarifària amb l'EMT perquè es pugui fer servir la targeta ciutadana al metro a la UIB.

"Lloses pendents"

Pons ha recordat que la seva conselleria afronta en els seus comptes "dues grans lloses" pendents que suposen 56 milions anuals: són els 24,1 milions a l'any per les autopistes d'Eivissa –que quan acabin de pagar-se hauran suposat en total 598 milions encara que en van costar 172– i els 32 anuals pel metro de Palma.

Pons s'ha compromès a continuar treballant la negociació política de "la tarifa plana, els descomptes marítims, la millora de la connectivitat i la cogestió aeroportuària". Dels 5 milions amb fons de l'Impost de turisme sostenible, es destinaran 2 milions a punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF