Les xifres

El Govern castiga els compradors de cotxes vells de segona mà

L'Agència Tributària va començar a aplicar ahir una taxa que pot ser més alta que el valor del vehicle

Si teniu previst comprar-vos un cotxe de segona mà, és molt probable que maleïu no haver-ho fet abans. Des d'ahir, l'Agència Tributària de les Illes Balears cobra una taxa que perjudica especialment els qui es comprin un cotxe vell, sobretot si és de gran cilindrada o té més de deu anys. Aplica un impost nou que ha agafat per sorpresa no només els conductors, sinó fins i tot també el personal d'atenció al públic de l'Agència, bona part del qual se'n va assabentar ahir mateix ( en aquesta taula podeu veure com funciona).

Fins ahir, els cotxes que, nous, haguessin costat manco de 20.000 euros i ja tinguessin més de deu anys només havien de pagar la taxa de l'Estat a la Direcció General de Trànsit: 52 euros. Ara, a més, hauran de passar per l'Agència Tributària balear per pagar una altra taxa que oscil·larà entre 121 euros, per als que tinguin un motor de menys de 1.200 centímetres cúbics, i 1.408 euros, per als que siguin d'una cilindrada superior als 2.500 cc.

En alguns casos, la taxa pot resultar escandalosa i superar, fins i tot, allò que el comprador hauria de pagar pel vehicle. Aquest és el cas d'un home que ahir acabava de tornar del País Basc per formalitzar la compra d'una furgoneta de catorze anys per 500 euros. A l'Agència Tributària li'n reclamaven 638. També és el cas de José Santiago, que pretenia vendre un Volkswagen vell de 1.900cc per 300 euros. L'operació implicaria 418 euros d'imposts. "Ningú no el voldrà comprar, ara", es lamentava ahir.

Amb les motocicletes passa una cosa semblant: els ciclomotors de manco de 125cc, que fins ara eren absents fossin nous o vells, ara pagaran 55 euros. Qualsevol moto de més de deu anys que, nova, hagués costat manco de 20.000 euros, implicarà imposts autonòmics per entre 55 euros i 286 euros en el cas de les de 1.500 cc o més.

Els vehicles que tenen manco de deu anys, però, tampoc no se salven de pagar. Per als cotxes de més de cinc anys, cal afrontar una taxa d'entre 115,5 i 1.344 euros, i els matriculats entre el 2010 i el 2009 han de pagar entre 110 i 1.280 euros, sempre segons la cilindrada. Els vehicles comprats a partir del 2011 pagaran segons les emissions de CO, entre 150 euros i 960.

El director general de l'Agència Tributària de les Illes Balears, Alberto Roibal, explicava ahir a l'ARA Balears que el nou impost s'ha fet per adaptar-se a una directiva europea que obligarà a gravar la venda de vehicles en funció de la contaminació que desprenen, per fomentar l'ús de vehicles més respectuosos amb el medi. Però admet que les quantitats i com s'ha aplicat l'impost ho ha decidit el Govern.

De mitjana, els cotxes que es venen entre particulars a les Illes Balears tenen vuit anys, explica Roibal. "Els qui estiguin dins d'aquesta mitjana no notaran un canvi significatiu", assegura, i afegeix que l'impost no s'ha decidit amb ànim recaptador perquè, més o manco, el Govern preveu recaptar el 2014 uns sis milions d'euros amb aquesta taxa, una quantitat semblant a la de l'any que tot just ha quedat enrere.

Injustícia

Però el desequilibri que causa aquesta nova taxa és evident. Una furgoneta Ford Transit del 1996, amb 200.000 quilòmetres a l'esquena però 2.500 centímetres cúbics de potència, es ven a internet per 2.000 euros. L'any passat, a banda de la taxa estatal, just hauria hagut de pagar un 4% del valor del contracte de compravenda al Govern: 80 euros. A partir d'avui, el malaurat comprador haurà de desembutxacar-ne 1.408 a la seu de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

En canvi, ahir mateix a l'Agència Tributària es va atendre el cas del comprador d'un cotxe de luxe de segona mà, un Merdedes de sis anys amb més de 2.500cc de potència que nou, en el seu moment, valia 55.000 euros. Si bé l'any passat el nou propietari hagués hagut de pagar 1.496 euros, la nova taxa no només no el perjudica, sinó que l'afavoreix i ara en pagarà 1.344.

Roibal assegura, però, que un particular "és mot difícil" que compri una furgoneta, que més aviat ho fan empreses i autònoms i, per tant, la compra del vehicle no es faria per la via de transmissions patrimonials i no quedaria afectada per la nova taxa. També recorda que si el vehicle es va comprar abans de dia 1 no queda afectat per l'impost, encara que el canvi de nom es faci ara i que hi ha un mes de temps per fer-lo.

L'impost nou, que ja es va planificar amb la polèmica bateria de taxes -finalment retirades- als envasos, cotxes de lloguer i grans superfícies, es va eliminar quan el Govern va descartar aplicar els tres imposts als quals s'oposaven les patronals i els sectors afectats. Amb tot, l'Executiu de José Ramón Bauzá el va recuperar amb la Llei d'acompanyament dels pressuposts i, de fet, fins i tot implica la desaparició de la taxa per a la transmissió de vehicles de segona mà de més potència, que el març de 2012 passaren de tributar un 4% a fer-ho un 8%.

Amb una nova taxa també hi ha noves maneres de saltar-se-la. Francesc Oliveras, per exemple, que viu a cavall entre Palma i Barcelona, es va plantejar empadronar-se a la capital de Catalunya i fer allà el canvi de nom quan ahir va saber que li reclamarien 418 euros per una furgoneta de 1.900 centímetres cúbics matriculada fa més de deu anys que un conegut li venia per 2.000 euros.

Donacions

Una altra via que alguns es plantegen per no pagar la taxa és la de la donació. Feta la llei, feta la trampa. Si un comprador fa constar l'adquisició del vehicle com una donació i no com una compra, haurà de pagar un 15,3% del valor del cotxe, si val menys de 8.000 euros. Si és un pare que dóna el vehicle al seu fill, el percentatge es retalla a la meitat.

Així, una mare que volia donar un Opel Corsa de més de deu anys i 1.700 centímetres cúbics al seu fill hauria de pagar 114,75 euros d'imposts. Si hagués decidit vendre-l'hi, haurien estat 418 euros.

Roibal admet que "algú" pot intentar fer passar una venda per una donació, però ho veu complicat i avisa que pot tenir "conseqüències jurídiques" si l'Agència tributària se n'adona.




EDICIÓ PAPER 19/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF