Balears 25/11/2016

El GOB acusa el Consell de Mallorca de "maquillar" l'autopista Llucmajor-Campos

L'entitat demana a MÉS i Podem que no avalin el projecte i que "siguin coherents amb el seu discurs"

Ara Balears
3 min
63.000 km2 menys d’asfalt per connectar Campos i Llucmajor

PalmaEl GOB ha acusat aquest divendres al Consell de Mallorca de "maquillar" el projecte de l'autopista de Llucmajor a Campos en intentar minimitzar el seu impacte però ha assegurat que segueix sent "inassumible" i ha demanat a MÉS i Podem que no ho avalin i "siguin coherents amb el seu discurs".

Amb l'anunci de l'inici de les obres al gener de 2017, el GOB considera que el govern del Consell de Mallorca "incompleix el compromís de ruptura amb les velles polítiques", ha criticat en un comunicat. "La ruptura no és maquillatge, és creativitat", ha assenyalat el GOB que demana "noves solucions per a vells problemes", que no es construeixin més carreteres i s'estudiï en conjunt la mobilitat a Mallorca.

El GOB ha demanat als partits que formen govern amb el PSOE en el Consell insular, Podem i MÉS per Mallorca, que no avalin "aquest projecte destructor" i que siguin coherents amb el seu discurs a favor de la conservació del territori.

Ha recordat que el pacte de governabilitat aconseguit al principi de la legislatura en el Consell de Mallorca inclou el compromís de "redimensionar les infraestructures i aprofitar la baixada de la pressió sobre la xarxa viària per derivar part dels viatges realitzats en transport privat cap al transport públic".

També es comprometia a avaluar i revisar els projectes de carreteres perquè fossin sostenibles, així com el PDS i a elaborar un pla de mobilitat "per evitar generar més trànsit, i impulsar millor el transport públic interurbà". Contemplava a més revisar el conveni de carreteres, descartant noves macroinfraestructures i reforçant o millorant el teixit existent.

Segons el GOB, aquests compromisos s'haurien d'haver aplicat en la carretera Llucmajor-Campos i qüestiona per què no s'ha fet.

"Es continua sacrificant territori"

L'entitat ha recordat que el nou projecte per allargar l'autopista de Palma a Llucmajor fins a Campos, suposa reduir les mitgeres, fer passos subterranis i reduir consum de territori, però "es continua sacrificant territori per crear infraestructures pensades per donar resposta al parc de vehicles que envaeixen les carreteres de Mallorca, especialment els mesos d'estiu".

El GOB ha criticat a més que la consellera insular de Territori, Mercedes Garrido, digués que s'havien acceptat les al·legacions plantejades pel grup ecologista, per la qual cosa consideren que suposa "falsejar la realitat per evitar conflicte" ja que l'entitat demanava la retirada del projecte pel seu impacte. "El Consell diu que ha acceptat les nostres al·legacions perquè ha intentat minimitzar els impactes que nosaltres denunciàvem obviant que la nostra principal petició era la retirada del projecte", insisteix el GOB, que recalca que "el traçat proposat segueix implicant greus impactes i un elevat consum de territori".

El GOB acusa el Consell de Mallorca de "maquillar" l'autopista Llucmajor-Campos.

Critiquen que el projecte "malgrat el maquillatge, té la clara intenció de continuar amb un model de mobilitat insostenible, que prioritza el transport privat per carretera, obviant la possibilitat de cercar propostes realment noves d'altres maneres d'entendre la mobilitat". Segons el GOB, la mala planificació territorial ha generat "brutals creixements urbanístics" en els nuclis costaners del sud com Cala d'Or, Cala Figuera, Cala Santanyí, l'Almunia, la Colònia de Sant Jordi i sa Ràpita; i també de l'interior, amb les urbanitzacions fantasma de Campos.

També critiquen que no hi ha hagut possibilitat de presentar al·legacions al projecte actual perquè de moment no hi ha hagut període d'exposició pública, ni en l'àmbit ambiental. Segons el GOB, l'autopista de Llucmajor a Campos implica reprendre un projecte polèmic que fa quinze anys va generar una important oposició i mobilització social que va suposar la seva paralització en 1999, amb prop de 25.000 signatures en contra.

stats